Högskolestudier
13.03.2020
Hej!
Jag undrar vad det i praktiken är för skillnad på arbetet mellan hälsovårdare och barnmorska. Förstår ju att barnmorskor får förlösa barn men gällande andra jobb. Tex på barn eller mödrarådgivningen, skiljer sig arbetsuppgifterna där mellan de olika yrkena och isåfall på vilket sätt?
Vad finns det annars för jobb för de olika yrkena?
Hur länge tar det att studera till barnmorska om man är hälsovårdare?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.03.2020
Hej,
Barnmorskor studerar generellt mer gynekologi än hälsovårdare, medan hälsovårdare studerar mer om barns hälsa. Så för att förenkla det lite så fokuserar barnmorskan mer på den vuxna kvinnan medan hälsovårdaren studerar hälsovården för många olika åldersgrupper.
Om man är anställd på rådgivningen så händer det för visso att en hälsovårdare jobbar på mödrarådgivningen, men oftare är det barnmorskor som gör det, likaså händer det säkert att barnmorskor jobbar på en barnrådgivning men oftare är det ändå hälsovårdare.
Hur länge det tar att studera vidare till barnmorska om man redan är färdig hälsovårdare kan säkert variera lite beroende på hur länge det är sedan man tog sin examen och hur mycket utbildningen har hunnit ändra, det lönar sig då att man vänder sig direkt till skolan ifråga så kan de ta ställning till saken utifrån din situation. Studierna till barnmorska är ett halvt år längre än studierna till hälsovårdare, men det innebär givetvis inte automatiskt att det är bara ett halvår till man läser eftersom det även finns andra skillnader mellan utbildningarna.
Kram
Tessi