Hpv
17.04.2021
Hejsan, kan en person som fått hpv vaccin fortfarande sprida vidare smittan utan att hon själv drabbas. Menar alltså t.ex. En person som har tidigare fått hpv vaccin har sex med någon som har hpv smitta, hon drabbas då själv inte av smittan men för hon vidare smittan ändå till nästa hon har sex med efter att ha haft sex med en som haft hpv smitta? Eller sprids smittan endast bland de som inte har vaccinerats? Hittade inget svar på frågan på googel så frågar här :) tack! Funderar

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.04.2021
Hej,
Som du säkert har hört så finns det många olika typer av HPV, varav vaccinet skyddar mot vissa av dem. Däremot finns det varianter av HPV som du inte är skyddad mot trots att du fått vaccinet - och därför kan du fortfarande smittas av dessa - och föra dem vidare.
Vaccinet skyddar dock effektivt mot de allvarligaste formerna av HPV (HPV-18 och HPV 16). Det är dessa typer av HPV som orsakar största delen av cancerfallen i livmoderhalsen, ändtarmen och penisen).
Det är med andra ord de typer av HPV som du inte är vaccinerad mot som du kan föra vidare.
Kram,
Tessi