Illamående hela tiden... varför?
30.03.2021
Varför mår jag illa hela tiden? känns ibland som jag ska spy men gör de inte.. mår typ alltid lite illa på morgonen, ibland värre och ibland lite bättre och kan inte äta något på morgonen heller, och ibland så förvinner inte illamåendet och då kan jag inte äta och då blir det bara värre och då kan jag fortfarande inte äta så det blir som en ond cirkel.. Anonym osäker tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
31.03.2021
Hej,
Tråkigt att höra att du mår illa så ofta. Jag kan känna igen mig i det du beskriver, och du är långt ifrån ensam om detta problem.
Tyvärr har jag ingen lösning på problemet, eftersom alla kroppar är lite olika. Det skulle säkert vara bra att diskutera saken med en läkare, antingen skolläkaren eller en läkare på hvc.
Då du vaknar på morgonen och mår illa så är det inte helt lätt att veta om illamåendet beror på din oroliga mage eller på hunger - eftersom det ibland kan kännas likadant. Och senare under dagen så är det antagligen en blandning av båda två. Det som funkar för vissa är att äta någonting litet en stund efter att man vaknat. T.ex. en liten drickyoghurt om det känns jobbigt att äta någonting då. Huvudsaken skulle vara att du får i dig någonting som ger dig lite energi. Då är det också lättare att veta senare på dagen vad illamåendet beror på. Försök slappna av och tänka att allt du får i dig är bra, så även om det skulle vara bara två tuggor och sedan vänta en stund så är det bättre än ingenting alls.
Det är också ganska naturligt att din mage blir orolig om du är oäten länge och äter bara t.ex. en gång om dagen. Försök att på sikt äta små måltider men oftare under dagen, så att din kropp skulle lära sig att mat inte är "farligt". Jag tror att det på sikt kommer att bli lättare men det är kanske någonting du måste "vänja dig med" på nytt.
Men tveka inte att tala om saken med en läkare, så får de utreda om det skulle ligga någonting annat bakom illamåendet.
Kram,
Tessi