Ingen mens under uppehållsveckan
29.03.2021
Hej, äter p-piller (kombinerad) och fick inte min mens under uppehållsveckan. När jag började på kartan så började jag den i misstag en dag för tidigt. Cirka en vecka före mensen så hade jag (tror jag) typ mens fastän jag åt hormonpillren. Bara lite blod, ofta brunt, men hade det en vecka nästan o lite mensvärk. Kan det vara att den ena dagen krånglade upp min mens? Har ofta fått mensen de sista dagarna under sockerpillren. Vanligtvis får jag när det skall komma, men börjar lätt övertänka o överreagera (troligen nu också). Ska jag vara orolig? Övertänkare

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.03.2021
Hej,
Bara du tar dina piller alla dagar som du borde så behöver du inte oroa dig. Det är inte heller ett problem att du börjar med den nya kartan en dag för tidigt, annat än att det flyttar dagen som du påbörjar den nya kartan. Betydligt krångligare hade det varit om du börjat på den nya kartan en dag för sent, eftersom du då hade behövt använda tilläggsskydd.
Jag vet inte hur länge du har ätit dina piller, men det låter inte oroväckande fastän mensen kom medan du åt hormonpillren. Det är möjligt ett det berodde på att du började äta den en dag för tidigt, men det är inte heller helt ovanligt med mellanblödningar. Jag tycker att du skall följa med saken under de kommande månaderna. OM det skulle vara så att du får återkommande mellanblödningar så kan du kontakta preventivrådgivningen så kan ni fundera på om du borde byta till ett annat märke med lite annorlunda hormonsammansättning.
Inget att stressa över med andra ord.
Kram,
Tessi