Kånstig känsla i underlivet
12.01.2021
Hej, har nu i några dagar haft en kånstig känsla i mitt underliv. Tar inte sjukt men känns som om nånting är inne i mej. Som om jag lagt in en tampong men inte tagit ut den. Tar dock alltid ut tampongen så finns ingen chans att det skulle sitta en i mig.
Och varje gång jag sätter mig ner känns de jätte kånstigt. Kan inte förklara hur det känns, men jätte kånstigt. Typ en pirrig känska just mellan bukhålan och slidan.
Är dessutom väldigt svullen i magen och känner mig lite förstoppad.
Är väldigt trött på dagarna och får ofta huvudvärk då mitt huvud känns så tungt.
Känner mig jätte yr ibland och har ingen matlust what so ever.
Normalt?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.01.2021
Hej,
Det är inte så lätt att veta vad det är som är orsaken till känningarna i din mage. Det kan bero på många olika saker. Mest sannolikt är kanske att det kommer från dina tarmar eller från livmodern, men jag tror inte att det är allvarligt. Du skriver att det känns någonstans mellan bukhålan och slidan, men också att du känner dig lite förstoppad och svullen. Eftersom tarmarna ligger rätt nära livmodern så kan det ibland vara svårt att veta varifrån känslan kommer.  Som jag förstår det på basen av det du skriver gör det inte direkt ont, utan är mer som en känsla?
För din kropp är det viktigt att du äter regelbundet även om du inte skulle vara speciellt hungrig, och att du får i dig tillräckligt mycket vätska. Har din mage annars fungerat normalt? Du skriver att du har lite förstoppning och känner dig lite svullen, så det kanske skulle vara bra om du försökte äta mat som skulle få lite fart på din mage, t.ex. grönsaker, mörkt bröd eller frukt. Också det att din matlust för tillfället är sämre kan bero på förstoppning.
Om dina symtom fortsätter så kan du gå och diskutera saken med din skolhälsovårdare och vid behov kontakta en läkare. Men jag tror att det är övergående.
Kram,
Tessi