Kär i min kompis
26.03.2021
Hej jag är en tjej och jag tror jag tycker om min tjej kompis. Men jag vågar inte säga det för jag är rädd att förlora henne. Vad ska jag göra?

Ungdomsinformatör Kix svarar
29.03.2021
Hejsan! :)
Tack för din fråga. Det kan vara knepigt när man märker att man blivit förtjust i en vän, just för att man blir rädd att riskera vänskapen genom att göra det ”awkward” eller nåt sånt. I ditt fall så är det kanske också knepigt för att det är en person av samma kön, om du inte vet hur hon ställer sig till det? Så det skulle kunna vara en bra första sak att ta reda på ifall du inte gjort det redan. Typ börja prata om samkönade par i allmänhet och försöka luska ut om hon skulle kunna tänka sig att dejta en annan tjej. Om det känns tryggt att säga så kan du passa på att då berätta vilket/vilka kön du skulle kunna tänka dig att dejta eller vara tillsammans med.
Sen är det ju lite frågan om också varför du vill berätta att du är förtjust i din kompis. Om det är för att du skulle önska att ni tog er vänskap ett steg längre så är det bra att veta om hon alls är intresserad av tjejer. Men om det är för att du bara vill lätta på ditt hjärta men önskar att ni förblir vänner så spelar det ju ingen roll vad hon har för läggning.
En grej du kan göra för att ”testa” henne lite är att ibland säga saker som att ”haha vi tycker så lika om saker, kanske vi borde dejta”, och lägga fram det lite som ett skämt men ändå liksom plantera den idén i hennes huvud samtidigt som du kan se hur hon reagerar på det.
Ett sätt du kan använda om du vill berätta för henne att du gillar henne är att fråga om hon har en crush på någon just nu. Då kommer hon antagligen sen fråga om du har en crush på nån, och där har du din chans att berätta. Jag tror det kan vara bra att också säga att du varit rädd för att berätta för att du inte vill förstöra er vänskap, så du får ut också de känslorna i luften. Jag tror ju inte att hon kommer lämna dig för en sån här sak om hon är en riktig vän.
Du måste heller inte berätta om det känns för läskigt. Det går ju också att bara låta tiden gå och se vad som händer innan du bestämmer dig – kanske slutar du att gilla henne på det här sättet efter ett tag, eller så kanske du upptäcker att du börjar gilla henne mer. Problemet med att låta tiden gå är dock det att hon kan hinna hitta någon annan.
Du har också fått en kommentar på den här frågan som du kan kolla in om du skrollar neråt en liten bit :)
Lycka till!
Kram, Kix