Kissar jätte ofta
14.08.2022
Hej! Ja dricker myki vatten så måst kiss ganska ofta men på senast har ja behövt kiss lite hela tiden känns det som. T.ex så igår kissa ja tre gånger på typ fem timmar vilket int känns ens normalt fö nån som dricker myki vatten.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.08.2022
Hej,
Bara på basen av det du skriver är det jättesvårt att veta om det finns någon anledning att misstänka att någonting skulle vara "fel" eller om ditt kissande är normalt.
Vi kanske borde börja med att fundera på ditt drickande. Du skriver att du dricker mycket - men är det p.g.a. att du är törstig eller för att du vill se till att du får i dig tillräckligt med vätska? Är det en viss tid på dagen som du dricker extra mycket? Dricker du kaffe/te/energidrycker? Om det är så att du t.ex. på morgonen eller förmiddagen dricker en större mängd vätska så är det helt självklart att den också skall ut, så med tanke på det är det inte alls speciellt ofta att kissa tre gånger på fem timmar. Och i all synnerhet om någonting av det du dricker är kaffe, te eller energidrycker eftersom de är vätskedrivande.
Känner du dig kissnödig även då du precis har kissat klart? Det jag menar är alltså om det känns som att behovet att gå och kissa sitter i hela tiden? Då kan det finnas anledning att gå till skolhälsovårdaren och be om remiss till urinprov så man kan utesluta urinvägsinfektion (som i vissa fall kan göra att man känner sig konstant kissnödig) men då är det ofta i samband med att det svider då man kissar.
Precis som i kommentaren du har fått så är törst/täta urineringsbehov ett av symtomen på diabetes, MEN bara på basen av det du skriver skulle jag inte börja stressa över den saken. Din skolhälsovårdare kan kolla upp ditt blodsocker och då ta ställning till om saken behöver undersökas vidare. Men bara på basen av det du skriver så tror jag helt enkelt att det beror på att du dricker mycket.
Kram,
Tessi