Knöl
08.04.2021
Jag har upptäckt en knöl i mitt ena bröst. Har vart på ultraljud av brösten, då såg hon inget som skulle vara fel men kan hon ha missat den. Bör jag göra en mammografiundersökning också? Eller kan jag lita på ultraljudet? Mimmi

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.04.2021
Hej,
Om det hade varit någonting uppenbart så tycker man att läkaren skulle ha kommenterat knölen, men då vet jag ju inte heller vad anledningen var till att du gick på ultraljud och om det var någonting annat de "sökte", eller om knölen eventuellt kan ha uppkommit först efter det. Jag tycker att du för säkerhets skull skall ringa upp till det vårdställe där ultraljudet gjordes eller till din preventivrådgivning och höra vad de säger. Om läkaren har skrivit en epikris efter ultraljudet så är det möjligt att hen har skrivit någonting om "knölen" i dina papper.
Jag tror inte att knölen är någonting du behöver oroa dig över. Brösten är ju egentligen fulla av olika körtlar och knölar, och de flesta är helt godartade och kan variera i storlek beroende på var man befinner sig i menscykeln. Men som sagt - ring preventivrådgivningen och diskutera saken med dem för säkerhets skull, så behöver du inte heller gå omkring och oroa dig över saken.
Kram,
Tessi