Kräkningar
20.06.2020
Hej, jag har de senaste månaderna spytt utan direkt orsak 1-2 ggr i månaden. Det är säkert omöjligt att säga vad detta beror på bara såhär men vad skulle det exempelvis kunna bero på? Hjälp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.06.2020
Hej,
Precis som du skriver så är det svårt att ge något direkt svar på vad det beror på, men bland de saker du räknar upp finns det många saker som kan påverka det.
Våra kroppar är ett helt system, så om någon del av kroppen inte mår bra så påverkar det lätt hela systemet. Så både stress, hormonella orsaker och problem med matsmältningen kan lätt bidra till detta. I de fall där man har någon form av ätstörning eller eller om man helt enkelt har en känslig kräkreflex så är det också lättare att man spyr - trots att det kanske inte alla gånger har att göra med maginnehållet. I vissa fall kan hunger och obalans i blodsockernivån också kännas som ett kraftigt illamående - och då kan det leda till att man kräks trots att man inte har någonting att spy upp.
Jag tror också att ju oftare man själv provocerar fram att spy - t.ex. genom att sätta fingrarna i halsen - desto lättare lär kroppen sig att det är ett sätt att hantera illamående (oavsett vad illamåendet beror på).
Med tanke på det olika faktorer jag räknat upp här så tror jag att du själv kan räkna ut vilka saker du kan vara uppmärksam på. Jag rekommenderar att du skulle tala med t.ex. en hälsovårdare om saken, och att du berättar samma saker för hen. Så tror jag säkert att du får hjälp.
Kram
Tessi