Lång mens
25.03.2021
Jag är 14 och fick min mens på hösten så jag har bara haft den några gånger. Min mens kom helt vanligt för 16 dagar sedan kanske lite lite men endå vanligt. Men nu har den inte slutat sen dess och vissa dagar blöder jag inte alls och vissa dagar blöder jag mer, detta är väl inte normalt Jag

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.03.2021
Hej,
Precis som du säkert har hört så är det inte alls ovanligt att mensen kan vara oregelbunden så länge man är ung. Det beror på att din kropp inte ännu är färdigutvecklad och att den ännu håller på och lär sig hur det skall fungera. Det att mensen är oregelbunden betyder med andra ord inte bara att den kan vara tidig eller sen - utan också att den kan pågå längre eller kortare tid än "normalt" eller att man kan ha mellanblödningar.
Jag förstår att det är irriterande då den bara fortsätter, men det är med tanke på din ålder inte oroväckande och inte ett tecken på att någonting skulle vara "fel".
Det finns inte så mycket annat du kan göra än att följa med och vänta på att mensen slutar. Köp gärna en menskopp om du inte redan har gjort det eftersom menskoppen är snällare mot ditt underliv än tamponger/bindor, speciellt då mensen pågått så länge.
Om det skulle upprepa sig ofta att mensen blir så långvarig, eller om det inte slutar inom några veckor så kan du diskutera saken med en barnmorska på preventivrådgivningen eller med din skolhälsovårdare, så kanske ni kan boka tid till en läkare. Men på basen av det du skriver låter det inte som ett tecken på att någonting skulle vara "fel".
Kram,
Tessi