Mens i 16 dagar
14.01.2021
Hej.
Jag har haft min mens nu i 16 dagar och jag undrar om det är normalt. Jag fick min första mens sommaren 2020 och efter det hade jag ingen på ca 3 månader. Jag fick äntligen min mens igen typ 2 veckor sedan men jag har fortfarande lite brunt som kommer varje dag. Har hört att man oftast bara har sin mens i 2-8 dagar och jag undrar därför om jag borde säga något till skolhälsovårdaren.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.01.2021
Hej,
Det är helt normalt att mensen är oregelbunden i början, och det kan betyd både att den kommer sällan - lämnar bort i flera månader eller att den håller på en längre period precis som i ditt fall. Det är ju relativt nyligen som din mens har börjat och anledningen till att den ofta "krånglar" i början är helt enkelt den att det är ett ganska komplicerat system som kroppen skall lära sig - och att din kropp helt enkelt inte har lärt sig systemet helt ännu. Oroa dig inte, det är inte ett tecken på att någonting är fel.
Även för tjejer som har mens länge så är det helt normalt att mensen kan variera från en gång till en annan. Det är bra att du håller lite koll och skriver upp när du blöder, så är det lättare att hålla koll i längden. Om din mens även i fortsättningen skulle vara väldigt oregelbunden så kan du alltid överväga att börja med p-piller, men i nuläget tycker jag att du skall ge kroppen tid och försöka ha tålamod med den.
Kram,
Tessi