mens/gravid?
29.03.2020
Hej,
Äter p-piller (diza), har ätit dem i snart 1 år. Tog min fyra dagars paus lö-ons, för att starta mensen. Min mens brukar alltid komma dagen jag börjar på ny karta, men den här gången var det inte så. Blev paranoid att jag kunde vara gravid, men lignade mig när jag såg en brun fläck i trosan på lördag morgon. Har också nog känt mig känsligare och haft lindrig värk. Men nu är jag återigen paranoid, har knappt alls haft blödningar igår och idag (lö&sö). Endast en liten droppe brunt. Mensen brukar nog vara mycket sparsammare tackvare p-pillren, men den har aldrig varit så här sparsam. Är jag paranoid i onödan eller kan detta vara ett tecken på graviditet? Tar mina piller ganska exakt samtidigt varje dag, har aldrig missat ett piller helt.
Tack på förhand för svar! Anonyym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.03.2020
Hej,
Jag kan givetvis inte ge dig något absolut svar. Det enda sättet att veta säkert om du är gravid eller inte är att du testar dig. Ett graviditetstest kostar några euro och du kan köpa ett i nästan vilken butik som helst.
Du äter p-piller och har gjort det i snart ett år, så mensen brukar vara ganska likadan från gång till gång. Men det förekommer nog undantag ändå. P-pillren gör att slemhinnan som byggs upp i livmodern inte blir lika tjock - och då finns det inte heller lika mycket som kan komma bort. Oftast får man inte veta vad det beror på att mensen kan vara annorlunda från en gång till en annan utan det bara blir så.
Du skriver att du tagit dina piller alla dagar som du borde, och vid samma klockslag, så på basen av det så borde det vara onödigt att oroa sig. Dessutom blödde du ju faktiskt, även om blödningen var betydligt mindre än den brukar. Så på basen av detta så tror jag att du kan vara helt lugn. MEN om du märker att du ändå går omkring och oroar dig så tycker jag att det är lättast att du testar dig, så kan du koppla av helt sen.
Kram
Tessi