Muspruttar
25.05.2020
Hej! Jag muspruttar varenda gång jag har sex.. jag tänker väldigt mycket på det och undrar om man kan ”träna” bort det på något sätt. Positionen spelar ingen roll för mig, jag muspruttar endå alltid och jag vill inte heller köra långsammare för att det ska sluta.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.05.2020
Hej,
Det är rätt vanligt att tjejer känner sig generade över muspruttar, men de är väldigt vanliga och de händer nästan alla nån gång. Ofta känner tjejer en panik över ljudet och vill jobba bort det - precis som du - medan det egentligen är helt onödigt att slösa energi på att tänka på det.
Till att börja med så skall jag påminna dig om det du redan vet - att det ju inte har någonting alls med pruttar att göra. Det är ju ingen gas som kommer ut utan beror på att det tillsammans med penisen trycks in lyft i slidan, som sedan trycks ut igen då killen stöter och det är då ljudet uppstår. Ofta händer det också just då sexet är som mest intensivt - och precis som du skriver så skulle det säkert gå att undvika genom att köra långsamt hela tiden men är det verkligen värt det att slå ner på takten bara för att inte ett visst ljud skall uppstå?
Eftersom det inte handlar om ett fysiskt fel hos dig så finns det inte sådär jättemycket man kan göra åt saken, och jag tycker att det skulle vara synd om hela sexet går åt till att du ligger och funderar och spänner dig för att det inte skall låta. Du skriver att det inte är någon skillnad i vilken ställning ni är, och det är mycket möjligt att det är så. Jag kan ändå tänka mig att ställningar där stötarna inte är så långa (d.v.s. han inte drar sig så långt ut och sedan långt in igen) kunde minska på ljudet. T.ex. om du rider honom - då du själv kan påverka hur djupa stötarna blir.
Men mest av allt så hoppas jag att du har sex med en partner som förstår att det är naturligt och nästan oundvikligt att det händer. Om han har någon som helst erfarenhet av sex sedan tidigare så har han antagligen varit med om det förr - och det handlar inte om att du skulle vara "glapp" så det är inte någonting du kan träna bort genom knipövningar. Skulle killen få för sig att påpeka det, eller nämna det som en negativ sak så kan du svara med att konstatera att "ah, du kanske inte har haft så mycket sex tidigare om du inte har varit med om det förr?" Vissa teorier säger att det uppstår lättare om killens penis är större, men jag tror inte att det är någon regel eftersom det händer nästan alla - oavsett storleken på penisen.
Jag vet att det säkert är lättare sagt än gjort men jag tycker helt enkelt att du skall slappna av och strunta i det. Det är inte ett "fel", utan det bara är så. Se det istället som ett tecken på att ni har skönt och intensivt sex.
Kram
Tessi