Närvårdare o. läroavtal
01.07.2020
Hej. Jag börjar 9an nu till hösten och har sedan dagis velat bli närvårdare. Är dock så sjukt skoltrött och har varit det sedan 2an typ. Är därför väldigt intresserad av det här med läroavtal, hur fungerar det? Får man gå läroavtal redan efter högstadiet? Och hur fungerar praktiker mm.? Får man samma slags utbildning? Hur fungerar skolämnen och studietiden, klassen, skolan osv?

Ungdomsinformatör Ida svarar
02.07.2020
Hej!
Vad roligt att du hittat ett yrke som du skulle vara intresserad av.
Jo, du kan börja studera genom läroavtal efter högstadiet. Man måste vara minst 15 år gammal. Jo, du får helt samma utbildning som ifall du skulle gå ”i skolan” varje dag. Ifall man studerar via läroavtal så har du en handledare på jobbet – du ska också bevisa i såkallade yrkesprov att du kan vissa saker. Man har även kurser och distansstudier om man studerar på läroavtal.
Eftersom att man inte har så ofta närvarostudier så har man inte samma kontakt med sin klass. Eftersom man jobbar när man studerar på läroavtal så har man kollegor – så på ett sätt blir det ju som att dom skulle vara ens ”klasskompisar”. :)
Jag sätter några länkar här nedanför där du kan få mer information om läroavtal och utbildningen till närvårdare.
https://www.yrkesakademin.fi/forsokande/laeroavtal
https://www.yrkesakademin.fi/93-utbildningar/grundexamen/124-narvardare
Hälsningar Ida