Nikotin
31.12.2020
Hej! Hur snabbt blir man van med nikotin, alltså får en sådan motståndskraft att man inte längre känner av det lika starkt? Kan man bli av med den toleransen eller motståndskraften så att man igen känner det lika starkt? Jag använder nikotin ungefär 4 gånger per år bara för den sköna känslan. Kan det ändå hända att jag blir så van vid det, fastän jag använder det så sällan, att känslan inte är lika stark?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.01.2021
Hej,
Om du endast använder nikotin 4ggr/år så är det osannolikt att din tolerans skulle öka så mycket att känslan därför skulle försvagas. Däremot blir du ju bättre på att "känna igen" känslan från en gång till en annan, så det kan ju hända att du rent psykiskt är mer förberedd på hur det skall kännas och att upplevelsen därför inte känns lika "spännande" eller ny.
Jag föreslår att du inte ökar ditt intag utan håller det på den nivå det är nu. På så sätt undviker du de risker som finns förknippade med nikotin.
Kram,
Tessi