Obehörig till universitetsutbildning i Sverige
05.07.2022
Hej! Jag har sökt till en universitetsutbildning i Sverige nu till höstterminen. Det står att jag inte är behörig till det jag har på första plats och egentligen det enda jag vill studera. Behörigheten jag saknar är kemi 1. Jag har gymnasieutbildnig från Finland och har läst den första obligatoriska kemikursen, men detta är då tydligen inte tillräckligt? Jag har inte hittat på antagning.se vad exakt behörigheten kemi 1 innebär, men jag antog att en kemikurs var tillräckligt. Så är det här rätt, är jag verkligen obehörig? Och om det är så, finns det någonting jag kan göra för att bli behörig på så kort tid? Om inte, har ni förslag på vad jag kan göra? Går det t.ex. att läsa kurser till programmet även om jag inte sluppit in på själva programmet? Då kan jag ju fixa behörighet till nästa termin och ändå gå frammåt i studierna tills det. A

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.07.2022
Hej,
Det svenska skolsystemet är lite annorlunda än vårt så innehållet är inte nödvändigtvis riktigt samma. Den information jag hittar om vad Kemi 1 innebär ser ut som att kursen är ganska omfattande.
Eftersom det nu är mitt i sommaren så är det inte lätt att få tag på någon på skolorna/universiteten som kan svara på frågor. Det du kan göra är att försöka kontakta universitetet och fråga dem. Deras kontaktuppgifter finns på deras hemsida.
Som jag ser det så har du två alternativ, att antingen ta ett mellanår om du verkligen inte vill studera på de andra programmen du kom in på, och under ditt mellanår försäkra dig om att ta alla de kurser du behöver för att komma in dit du vill, ELLER att påbörja studierna på något av de andra programmen och samtidigt läsa kurserna du behöver för att sedan söka in igen nästa vår. Antagligen är det inte "bortkastat" fast du studerar ett år på en annan skola och det är möjligt att du skulle få någonting till godo av de studierna, men det kan de svara på om du kontaktar universitetet.
Lycka till!
Tessi