Ond hals
19.08.2018
Jag har haft ont i halsen när man sveljer nu i 2 dagar strepsil hjälper inget hela våren har jag vart öm och haft sjuk hals men ingen strepsil har hjälpt vad kan det vara Anornym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.08.2018
Hej.
Det är nästan omöjligt för mig att svara på varför du har ont i halsen, men jag gissar att det är ett helt vanligt virus, alternativt en bakterieinfektion. Förkylningar finns i omlopp året runt, så det finns ingen regel för när man kan bli förkyld. Strepsil och liknande tabletter kan ibland minska smärtan, men varken mot vakterier eller virus är de någon egentlig medicin, så då fungerar värkmedicin (t.ex. Burana eller Panadol) bättre.
Du kan försöka kika hur du ser ut i halsen om du tittar i en spegel, eller gå till din skolhälsovårdare och be hen göra det. Vid behov kan du gå till hvc på svalgprov om det känns som att smärtan inte ger med sig. Men "vanliga" förkylningar brukar gå över på några dagar.
Kram
Tessi