Osäker på min sexualitet.. SNÄLLA hjälp mig!!
07.01.2021
Hej jag är en tjej på 15 års åldern som på senaste tiden blivit väldigt osäker på min sexualitet, eller egentligen osäker på hela mig men.. Har varit kär i killar, många killar och har haft pojkvänner men de har bara varit sånnadär oseriösa som man har då man är yngre. Har inte varit med någon tjej. Osäker tjej

Ungdomsinformatör Kix svarar
08.01.2021
Hejsan!
Tack för din fråga :) För det första vill jag säga att jo, det är normalt att man funderar på sin läggning när man är i din ålder, och också normalt att man känner sig förvirrad över det. Men det är kanske inte nåt man alltid pratar så högt om vänner emellan, så det kan kännas som att man är ensam om sina tankar.
Jag tror att det är nyttigt att man är öppen för att det KAN vara på ett eller annat vis och låter sig tänka på det, men samtidigt så behöver man faktiskt inte veta eller definiera det, det är nåt man blir säkrare på med tiden. Det är okej att också bara existera i sin sexualitet utan att namnge den, om det känns jobbigt att fundera på olika termer. :) Liksom att bara låta sig själv vara den man är, och sen se att ”hmm, vem blir jag kär i”.
Men med det sagt så ska jag fundera mera kring din huvudsakliga fråga! Du kan ju förstås bara själv veta om du är heterosexuell eller inte, men kanske jag kan ge dig lite nya tanketrådar att nysta på, förhoppningsvis :)
Jag funderar först och främst på orsaken till varför det ofta känns som att nåt är ”fel” för dig när du ska inleda nya relationer med killar. Och den lättaste förklaringen till varför det känns fel är kanske helt enkelt för att de inte varit de rätta killarna för dig, och någonstans inom dig så känner du att det kanske inte klickar helt hundra. Och isf ska du ju inte bli tillsammans med dem. Eller så kan det vara så att du själv egentligen inte är redo för ett seriöst förhållande ännu, eller är lite rädd för det av någon anledning (typ av tidigare dåliga erfarenheter av att ha blivit playad) så att du undviker att bli så nära någon tills det verkligen känns värt det.
Om du inte får känslor för tjejer eller kan tänka dig att bli ihop med en tjej så låter det nog som att du är heterosexuell (men som sagt så tror jag det ändå är bra att låta sig själv vara öppen för att sexualiteten kan vara flytande under livets gång). Det att du tittar på andra tjejers kroppar ibland är normalt, man är ju nyfiken som människa och speciellt nakna kroppar är intressanta – vi ser ju alla så olika ut! Plus det där att man lätt börjar jämföra sig speciellt i tonåren när allas kroppar utvecklas i lite olika takt (även om det inte är så bra för den mentala hälsan att jämföra sig). Jag har någongång pratat med mina tjejkompisar om att titta på andra tjejers kroppar, och så gott som alla av dem har nog sagt att de gör det, oavsett om de är straighta eller inte. Tjejkroppar är överlag fina och intressanta att se på helt enkelt, oavsett om man tänder på dem eller inte :) De ser ju alla så olika ut!
Det låter som att du kanske vill börja ha en mera stabil pojkvän så småningom. Du kommer nog att hitta någon :) Men låt det ta den tid det tar innan du hittar någon som det känns bra med, som du blir kär i. Ge dig inte in i nåt som inte känns rätt bara för att du sååå vill ha en pojkvän (men kom också ihåg att ingen är perfekt, alla har någon ”imperfektion”, där måste man sålla lite vilka mindre bra egenskaper man kan tänka sig att leva med). Under tiden är det helt okej att ha mindre flörtar för att se vart det leder, man vet ju aldrig riktigt var kärleken kommer dyka upp. Om någon du pratar med får dig att ha lite extra fjärilar magen, får dig att skratta och le, och känna dig fin och bra så tycker jag att du ska träffa honom några gånger och se vart det leder :) Det kan vara svårt att lita på någon igen efter att ha blivit sviken, men det är att ta mod till sig för vågar man inget så vinner man heller inget! Om någon verkar vara värt det då förstås <3
Skriv gärna in igen om du har mera tankar :)
Kramar, Kix