Otäckt
07.04.2020
Hej!
Jag var med om en ganska otäck händelse i morse. När jag skulle börja med mina skoluppgifter, så började mitt hjärta slå onormalt snabbt och jag kännde hjärtslagen jätte tydligt och de bara ekade i huvudet. Det höll i sig i ca. 10 minuter, men jag har känt mig yr och har haft huvudvärk hela resten av dagen. Min första tanke var att det är en ångestattack, men jag har haft ångest förut, och detta var inte alls som den ångest jag normalt känner. Kan detta vara något farligt som behöver kollas upp? Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.04.2020
Hej,
Det kan finnas många olika orsaker till att hjärtat plötsligt börjar slå snabbt och "tydligt", och om man är ung och grundfrisk så beror det sällan på att det skulle finnas ett allvarligt fysiskt fel, utan det brukar bero på andra saker. Så även om det kan kännas obehagligt så är det oftast ofarligt.
Dels kan det bero på ångest eller stress, vilket förstås ligger nära till hands. Även om de "ångestanfall" du har haft tidigare kändes annorlunda så är ju hela poängen med dem (från kroppens sida) att du skall bli uppmärksam på dem - vilket man ju inte skulle bli om det alltid kändes likadant. Fundera över om det är någonting som stressar dig mer än vanligt just nu eller om du var nervös över någonting just idag.
Hjärtklappning kan man även få om man har sovit eller ätit för lite, helt enkelt alla saker som påverkar din ämnesomsättning.
Så efter denna ena gång tycker jag inte att du skall oroa dig, men givetvis följa med situationen. OM du skulle få hjärtklappning igen, och det antingen gör ont eller om du svimmar så skall du uppsöka en läkare. Men försök att ta det lugnt då det inträffar - sätt dig eller lägg dig ner en stund och andas långsamt och ät någonting.
Kram
Tessi