Piercingar å hårfärgningar
10.04.2021
Hej! Måst man ha föräldrars tillstånd om man ska pierca sej å färg håri å man e under 18?
Tänkt som percing i öra eller näsan Anonym

Ungdomsinformatör Kix svarar
19.04.2021
Tjena!
Vid alla pålitliga och professionella piercingstudior behöver man ha förälders tillåtelse om man är under 18. Om du ändå hittar någon som gör piercingar åt personer under 18 utan förälders tillåtelse så skulle jag starkt avråda från att använda den piercarens tjänster eftersom man inte vet vad annat de slarvar med om de inte är professionella på den punkten.
Som exempel på hur åldersgränserna på studior kan se ut (MED förälders tillåtelse) så har vi på studion jag jobbat dessa gränser:
Öronsnibb, 6 år uppåt
Helix (broskkanten på örat), samt näsvingen, 13 år
De flesta andra piercingar: 16 år
Piercingar i intima områden: 18 år
När det kommer till hårfärg finns det mig veterligen inga åldersgränser eftersom det inte är ett så hårt ingrepp på kroppen som kräver exempelvis eftervård, men frissorna själva kan ta ställning till vad de gör åt en underårig utan att ha pratat med en förälder. Exempelvis om du vill färga det en lite annorlunda nyans mot vad du har nu så tror jag inte de skulle ifrågasätta det, men om du vill ha det grönt så kanske de vill kolla med en förälder.
Sen går det förstås att själv köpa hårfärg i butiken också, det är det ingen åldersgräns på heller. Semipermanenta färger såsom "specialfärger" är ofta rätt lätta att hantera själv (men bäst resultat får du alltid hos en frissa). Och om du ska bleka håret är det rätt starka kemikalier så de ska man vara försiktig med på egen hand, helst göra hos frisören.
Sen tycker jag nog det ändå är bra om du kan involvera dina föräldrar i dina val. Det finns en risk att de inte uppskattar plötsliga överraskningar, speciellt om de är radikala, och det kan potentiellt skada deras känsla av tillit till dig :) I alla fall kan du förvarna dem om dina idéer, berätta varför du vill ha dessa saker, och säga att du kommer betala för det själv.
Lycka till, hoppas du blir nöjd med din nya stil!
Kram, Kix