Problem
13.07.2020
Hej
Min kropp funkar inte som den ska. Jag har svårare att andas och (jag antar) pågrund av det så vill jag heller inte äta. Jag är jättehungrig men det går bara inte att äta, jag vill typ spy om jag måste äta, och vill helst inte dricka något heller. Men går dock bättre att äta och dricka på natten.
Det känns som nån slags ångestattack fast som pågår hela tiden. Eller kan det vara något med hjärtat? Snälla hjälp vad kan det vara?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.07.2020
Hej
Det finns många saker som kan bidra till det du beskriver. Men jag kan börja med att konstatera att hela kroppen är ett system, så om någon del av det systemet inte fungerar riktigt normalt så påverkar det ofta kroppen på flera andra sätt samtidigt. Så om du t.ex. har varit mer stressad eller nervös under de senaste dagarna så kan det förklara varför du inte riktigt har någon matlust - eller varför du mår rent illa.
Ibland kan det vara en "positiv stress", t.ex. att man är väldigt förväntansfull eller nyförälskad men det påverkar ändå kroppen på samma sätt. Det är ganska klassiskt att man t.ex. då man nyligen träffat någon blir så "upp i varv" att man inte kan äta någonting. Samma sak gäller om man ändrat mycket på sina rutiner, så att man plötsligt vakar länge på nätterna och sover på dagarna. Kroppen förstår inte riktigt vad som händer och då kan det märkas t.ex. genom illamående och obehagskänsla.
Så om du vill försöka "rätta till" saken så föreslår jag att du börjar med att försöka äta och sova på ungefär samma tid varje dag. Jag vet att rutiner låter urtråkigt i din ålder men tyvärr så är det en ganska basic sak att följa om man vill att kroppen skall må bra. Försök att börja med att äta små potioner, eller få i dig flytande föda om det är lättare.
Så får du helt enkelt följa med ett tag, om det känns som att det blir ett problem så kan du kontakta hvc och diskutera saken med dem. Ta det lugnt helt enkelt så tror jag att det kommer att lösa sig.
Kram,
Tessi