Problem med p-ring
27.03.2020
Hej, jag har problem med att min p-ring åker ut. Den hålls lixom inte upp. Jag trycker in den så högt som möjligt men det går inte så långt upp eftersom jag inte har så djup vagina. Ringen (ornibel) ryms heller inte att veckla ut sig där uppe, utan den lämnar liksom halft ute, vilket gör att den glider ut... Jag fattar inte vad det är jag gör fel. Tips på detta?
Fattar jag inte?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.03.2020
Hej,
Jag tror inte att det nödvändigtvis är någonting du gör fel. Alla är helt enkelt lite olika byggda. Dels är det en vanesak att få ringen att sitta rätt - men den passar inte heller alla, och då tycker jag inte att man skall göra det till ett problem utan istället fundera över andra alternativ.
Det du kan göra är att försöka lägga in ringen på lite olika sätt för att se om den sitter annorlunda. Försök med andra ord att få ringen att sitta vågrätt istället för lodrätt - så att den skulle sitta på tvären. Sen är det självklart att den rör på sig då man själv gör det, och om du inte tycker att det lyckas så tycker jag att du skall kontakta preventivrådgivningen för jag förstår att det bara känns krångligt om man hela tiden har känslan av att den halkar ur.
Om ringen därför inte känns som ett lyckat alternativ så kanske du kan överväga t.ex. spiral eller p-piller istället? Kontakta då preventivrådgivningen och tala med barnmorskan/hälsovårdaren där.
Kram
Tessi