Sex utan kondom
13.07.2020
Hej,
Jag och min kille hade sex för första gången för ett par dagar sedan och sedan dess har vi ytterligare haft det 2 gånger. Alla gånger var det utan kondom. Båda två tänkte att det var lugnt eftersom han tog ut den ett bra tag innan han kom. Senare googlade jag att det tydligen fanns en chans att bli gravid av försatsen som kommer från killar då de är upphetsade. Jag fick förstås panik av att läsa detta men försökte lugna mig genom att jag troligen får mens inom 3 dagar vilket betyder att det inte är just runt ägglossningen där man är som mest fertil. Finns det någon chans att jag kan ha blivit gravid av försatsen? Karin

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.07.2020
Hej.
Låt mig skriva det en gång till så att du säkert minns det - avbrutet samlag är INTE en preventivmetod. Det finns en anledning till varför man inte kan använda det som en säker metod att ha sex och det beror just på försatsen.
Du har i princip helt rätt om att det är under ägglossningen man är som mest fertil, men du vet inte nödvändigtvis om när din ägglossning sker vilket ändå gör det omöjligt att vara helt säker. För många tjejer sker ägglossningen ungefär mitt emellan två menstruationer, men det är ingen garanti för att det alltid fungerar så. Jag känner också till kvinnor som blivit gravida då de har haft samlag under pågående mens. Ja, det är betydligt mer osannolikt men det händer. Din kropp är inte en maskin - och man kan också ha ägglossning flera gånger just den månaden som man slarvar med skyddet.
På den ort där du bor har unga personer rätt till gratis preventivmedel så det finns ingen anledning för er att ha sex utan skydd. Så fixa med ett preventivmedel innan ni har sex flera gånger så kan ni slappna av och slippa den ångest du känner nu.
Det enda du kan göra nu är att vänta på din mens. Högst antagligen kommer den och du kan andas ut. Men om ni inte vill bli gravida nu så måste ni se till att skydda er i fortsättningen.
Kram
Tessi