Sjukt nervös
25.01.2021
Hej, jag ska omskära mig om några veckot. Min bästa vän i klassen har också gjort operationen han sa det gjorde så sjukt , är jätterädd Nervös

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.01.2021
Hej,
Jag förstår att det känns nervöst. Dels låter ingreppet väldigt dramatiskt, och dels är det på ett område på kroppen som man helst inte skulle ha ont i.
Det du skall minnas är att ingreppet görs för ditt eget bästa. Jag vet inte om det handlar om att din förhud är för trång eller för att du haft upprepade infektioner på området - men oavsett så kommer det att bli bättre efter att det är gjort. Läkarna/kirurgerna som utför operationen har gjort det många gånger förr och de vet hur det skall göras. Visst kan man ha ont efteråt, och det kan kännas skrämmande då penisen är svullen eller blöder - men så länge du följer de föreskrifter du får från sjukhuset om hur du skall tvätta området och byta förband så kommer det att läka jättefint. Smärtan är jobbig i ungefär en vecka, men efter det så läker det oftast snabbt.
Det är helt okej att vara rädd. Det är naturligt att vara det och jag tycker att det är bra att du säger det. Här i Finland är ingreppet inte nära på lika vanligt som det är i t.ex. USA där en stor del av killarna blir omskurna. Du kan säkert få lugnande före själva ingreppet om det känns tungt, och du kommer att få värkmediciner efteråt. Jag hoppas att du har någon vuxen eller förälder som kör dig till sjukhuset och som du kan visa din rädsla för.
Det kommer att gå bra, och resultatet kommer att bli bra.
Många kramar,
Tessi