Sjukt och blödning under/efter sex
30.04.2022
Hej, det har tagit sjukt för min flickvän under sex då jag ”kommit in lite för långt i henne”, och senast så vaknade hon dagen efter och blödde kraftigt. Vad kan vara orsaken till detta och varför tat det sjukt och varför börjar hon blöda? Det har inte tagit sjukt tidigare då vi har haft sex i samma ställning men har börjat göra det nu. Hon började även använda P-piller för ca. 1 månad sen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.05.2022
Hej,
Det är förstås svårt för mig att svara på vad det kan bero på att det plötsligt började göra ont för din tjej att ha sex i en viss ställning, och om blödningen eventuellt kunde sammanfalla med hennes mens eller om det var någon annan typ av blödning.
Ibland kan det bero lite på var man befinner sig i menscykeln hur känslig man är för stötar mot livmodermunnen/livmodertappen. Om det är nära mensen så kan man vara lite mer öm, och det innebär inte att det är farligt att ha sex då men att det kan löna sig att välja ställningar där inte penisen kommer lika långt in. Det kan också påverka saken att hon börjat med p-piller. Det innebär inte att det ALLTID kommer att vara så, men eftersom det ändrar på hela cykeln och hormonproduktionen lite så kan det förklara varför kroppen "plötsligt" beter sig annorlunda.
Om blödningarna och smärtan skulle bli återkommande så tycker jag att hon skall ta upp saken med en barnmorska eller gynekolog på preventivrådgivningen så att de kan kolla upp att allting ser ut som det ska. Återkommande blödningar som man inte förstår orsaken till borde man kolla upp. Så följ med situationen lite - det kan dock ha varit en engångsföreteelse och om det var det så är det knappast någonting farligt.
Kram,
Tessi