Storebror som börjat röka
21.02.2020
Hej.
Jag har ett problem. Igår när jag var och handlade med min storebror så köpte han ett paket med ciggar. När vi gick ut frågade jag om han köpte dem åt någon kompis men han skakade bara på huvudet. Nu undrar jag om jag borde berätta för mina föräldrar att han börjat röka före han blir för beroende av det och inte kan sluta? Eller borde jag prata med honom bara? Lillebror

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.02.2020
Hej,
Vad bra att du reagerade på att din bror börjat röka, och att du är orolig för honom. Precis som du skriver så är det bra om man kan avbryta denna ovana redan innan den blir ett problem.
Min gissning är ändå att det inte var första gången som din bror köpte cigaretter - även om det var frösta gången han gjorde det då du var med. Rökning är en svår sak att tas med på det sättet att det kräver att rökaren själv VILL sluta, det finns med andra ord antagligen ingen magisk sak som någon annan kan göra eller säga som skulle få honom att sluta med det om han inte själv vill.
I detta skede tycker jag att det bästa du kan göra är att försöka tala med honom själv. Fråga honom om han röker, hur länge han har gjort det och be honom förklara varför han röker. Berätta för honom att du tycker att det är en dålig idé och att du är orolig för honom. Jag tror att det fungerar bättre än många andra sätt.
Tur att han har en bror som du!
Kram
Tessi