Studieplats+milin
05.07.2017
Hej, har sluppit in till novia på mitt förstahandsval. Men mitt problem nu är att jag inte vet hur jag ska göra när jag tar emot platsen. För jag skall in till milin i januari och när man tackar ja till studieplatsen skall man antingen kryssa i höst2017 eller vår 2018, men jag kmr ju att ta milin nu innan jag börjar studera.. hur ska jag göra för att ta emot studieplatsen jag fått då då inget höst2018 finns som alternativ Hajoo

Ungdomsinformatören Sanna svarar
07.07.2017
Hej, först ska du ju nog bekräfta att du tar emot platsen, men det har du ju på klart. Underligt att det inte finns ett sånt alternativ som skulle passa. Kan du på något sätt skriva in att du ska göra militärtjänstgöring före du inleder studierna och att du rycker in den och den datumen? Alltså en tom ruta där man kan skriva in och inte bara kryssa för? Jag tror inte att det finns någon på plats på Novia nu mitt i sommaren som kunde ge bästa svaret, men det går ju att försöka sätta ett mail, kanske det finns några kontaktuppgifter i brevet du fått? Om inte annat så bekräftar du platsen och kryssar för något och så tar du kontakt dit genast i augusti då de kommer på jobb igen och så reder du upp saken då. Huvudsaken att du får bekräftat att du tar emot studieplatsen nu så att den inte går vidare.
Hoppas det reder upp sig, kunde vara bra att ge detta som feedback till Novia att de borde se till att alla nödvändiga alternativ finns i deras blanketter.
Sommarhälsningar från ungdomsinformatören Sanna
Jag ringde till Novia och frågade hur du ska göra och där svarade en trevlig person som sa att du ska gå in och ta emot platsen, det är det viktigaste. Sen går du in på något som heter min studieplats, där kan du anmäla dig frånvarande ht 17 och vt 18 sen scannar du pappret du fått från armén att du ska in i januari till följande adress: antagningsservice@novia.fi
De vet inget om ht 18 ännu men du kommer få mera information hur du ska göra för att anmäla att du kommer att delta då sen då det närmar sig. Du kan bra ringa till Novias växel om det känns att något ännu blev oklart.
Skarmklipp28