Distansstudier.
04.02.2025
Hej, är det möjligt för mig som 16 åring att studera på distans?? Jag är på andra stadiet och kör kombi. (är okej med att bara köra gymnasiet om det är mitt enda alternativ) studieskit
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
06.02.2025
Hej och tack för din fråga!
Numera pågår läroplikten tills man fylld 18 år eller tills man avlagt examen på andra stadiet, vilket betyder att du behöver studera i någon form tills du fyller 18 år eller avlägger antingen student- eller yrkesexamen. Du skriver att du nu kör kombi-examen, men funderar om distansstudier kunde vara möjliga. Det här beror tyvärr på många olika faktorer, speciellt då du kombinerar två examen på samma gång, och därför kan jag inte ge dig ett entydigt svar. En viss del av både din student- och din yrkesexamen kan säkert gå att ordna på distans, men distansstudier på heltid tror jag tyvärr inte är möjliga. Det går ändå alltid att diskutera saken vidare med studiehandledaren vid det läroanstalt, som ansvarar för din kombi-examen.
Nu vet jag ju inte varför du funderar på distansstudier. Kanske det handlar om skoltrivsel? Eller kanske du känner dig skoltrött? Kanske du inte mår så bra just nu? Skulle det vara så att du inte heller mår så bra på fritiden, så hoppas jag att du i första hand skulle fokusera på att må bättre. Ta hand om dig själv och ditt mående och fundera först sedan på studierna. Det där med skolan kommer alltid att falla på sin plats, det behöver du inte oroa dig för. Prioritera din ork och ditt välmående, så kommer det också att kännas betydligt lättare att gå i skola och lära sig nytt. Hjälp med måendet får du t.ex. av dina föräldrar, en skolkurator, en skolhälsovårdare, en lärare eller via anonyma Ärlig talat-chatten på nätet. Våga be om hjälp för ditt mående ifall det är där skon klämmer.
Är det frågan om några faktorer i skolbyggnaden som fått dig att överväga distansstudier, vore det extra viktigt att du skulle tillförlita dig till en trygg vuxen i skolan. Det är jättesvårt för skolpersonalen att hjälpa dig ifall de inte hur du känner dig. De allra flesta sakerna går nog att lösa bara du vågar ta upp dem. Våga alltså vara ärligt med det du känner just nu, så att ni tillsammans kan försöka hitta en fungerande lösning på allt det här. Det kommer nog att ordna sig på ett sätt eller ett annat.
Ta hand om dig! <3
Kram, Lila