Flygvärdninna efter gymnasiet
24.10.2024
Hej, jag är en tjej som går andra året på gymnasiet. Efter gymnasiet skulle jag ha en dröm om att bli flygvärdinna men hur går utbildningen till hos finnair? Och går den när som hellst eller bara under vissa perioder när de t.ex behöver mera inom arbetet?
Och skulle det vara smart att gå en universitets utbildning först?
Jag tänker själv att det inte är ett jobb som jag vill göra livet ut, men att jag skulle kunna tänka mig att göra det några år för att få uppleva världen.
Sen har jag ett till problem och det är att jag ibland känner mig otrygg eller lite rädd att flyga, oftast handlar det då om olika ljud under flygningen eller turbulens. Men är det något som går att komma över och eventuellt lära sig varifrån ljuden kommer och vad som orsakar tubulens under utbildningen? Elsie
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
05.11.2024
Hej,
Tack för din fråga. Jag beklagar att du hamnat vänta så länge på svar. Tack för ditt tålamod <3
Det är tyvärr hård konkurrens för att bli flygvärdinna på Finnair. Då rekryteringen är öppen kan man skicka in en ansökan för jobbet. Ansökningen är en lång process med både online- och videouppgifter, utredning av hälsotillstånd och flera intervjuomgångar. Mera om själva rekryteringen hittar du HÄR
De som sedan erbjuds jobbet som flygvärdinna på Finnair går en 6–9 veckors träningskurs där man lär sig allt man behöver veta för att kunna utföra jobbet. Man kan alltså inte gå träningskursen när som helst, utan behöver först kvalificera sig för jobbet via ansökningsprocessen.
För att kunna ansöka om jobbet som flygvärdinna på Finnair behöver man fylla följande krav:
• Du är minst 18 år gammal
• Du har genomfört en andra stadiets utbildning (gymnasiet/yrkesskola)
• Du talar engelska flytande
• Att tala flytande finska uppskattas (andra språk anses som merit)
• Du är minst 160 cm lång och kan nå till 218 cm höjd
• Du har minst ett års erfarenhet av representations- eller kundserviceuppdrag
• Du är grund frisk, alltså att du inte har långvariga sjukdomstillstånd, speciellt sådana som kräver medicinering eller regelbundna uppföljningar
• Du har normal färgsyn och hörsel
• Du kan simma 40 meter
• Du har inga tatueringar eller piercingar (bortsett från örhängen) som är synliga då du har på dig Finnairs arbetsuniform
• Du har inget brottsregister
• Du har ett giltigt EU-pass, som berättigar resande i hela världen
• Du har ett permanent bostads- och arbetsrätt i Finland och kan under ett stand-by-skift ta dig till Helsingfors-Vanda flygplats på en timme
Du behöver alltså inte ha en universitetsutbildning för att kunna bli flygvärdinna. Jag råder dig ändå att fundera grundligt ifall yrket som flygvärdinna är något för dig, speciellt då du skriver att du är lite rädd för att flyga och känner dig otrygg i flygplan. Att vara flygvärdinna handlar också om att ta ansvar över säkerheten under flygresan, inte enbart att servera resenärerna. Din rädsla kommer högst troligen att avta en aning (eller till och med helt och hållet) då du flyger oftare, samt får mera information om vad som händer under flygresans gång (varifrån alla ljud kommer osv.), men flygandet kommer säkert till en början att kännas otryggt då din rädsla ännu finns kvar. Väljer du att verkligen satsa på det här är det säkert möjligt att uppnå ditt mål, bara du är redo att jobba för det.
Det finns även många andra sätt att uppleva världen. Många yrken och jobb erbjuder möjligheter för arbetsresor utomlands till olika delar av världen beroende på vad du jobbar med. Det finns också företag som ger sina medarbetare chans att bo utomlands t.ex. i ett år. Det jag vill komma till är att det finns massor med yrken där man får resa även om man inte skulle bli just flygvärdinna. Och så kan man ju alltid spara in pengar för privata semesterresor. Du har all tid på dig att uppleva världen, du har inte bråttom :)
Hoppas det här besvarade det mesta av dina frågor!
Kram, Lila