Förbränna fett
31.05.2024
Hej! Jag har alltid blivit mobbad för min vikt av släkt, familj och i skolan. Enligt BMI är jag överviktig (jo, jag vet att BMI inte berättar hela sanningen), jag ser inte jättefet ut, men inte är jag smal heller.
Så nu som ungvuxen med egna pengar så har jag börjat gymma, och jag gymmar 2-3 gånger / vecka. Jag börjar och avslutar gympasset med 10 minuter konditionsträning, däremellan kör jag 30-40 minuter träning med vikter.
Förutom att gymma är jag ute med hunden på promenader varje dag, och i mitt jobb är jag också mycket i rörelse.
Så min fråga är: hur förbränner jag kroppsfett på bästa sätt och går ner några kilogram? Är jag på rätt väg till det? T

Näringsrådgivare och sjukskötare Anna svarar
04.06.2024
Hej,
Usch att du upplever mobbning kring din vikt, det är ju förstås alldeles fel. Oavsett övervikt eller inte ska aldrig någon annans kropp kommenteras!! Kan du nu som ung vuxen bara artigt säga emot "nej du får inte kommentera min kropp" eller "nej vi pratar inte om kroppar" osv. Eller också mindre artigt säga att du måste sluta prata med personen helt om kroppskommentarerna inte slutar.
Detta vet ju du, jag vill bara pusha dig och verkligen få fram att det inte alls är ok.
Nu till din fråga ????
Jag hör ju att du är väldigt aktiv. Kan det vara så att du har en kurvig kropp och den ska vara så? Vi är ju alla väldigt olika.
Det viktigaste för dig är nog kosten. Man behöver äta för att förbränna! Så beroende på hur dina dagar ser ut men sisådär 4-5 måltider per dag är att föredra. Undvik helt att äta mellan måltiderna, drick bara vatten mellan måltiderna.
Ät så du blir mätt men bara en portion. Undvik att spara in tex vid frukost och lunch, det gör bara att du sedan äter mer. Så en jämn fördelning är att föredra. Tro aldrig på diverse dieter. Följ gärna nutrionister eller dietister på sociala medier men ta inte kosttips av tex kändisar.
Fråga igen om det behövs.
Vänlig hälsning, Anna, näringsrådgivare