Fråga om Amerikanska studier och öppet universitet
25.01.2025
Hej! Jag studerar tillfälligt i Amerika i ett Universitet och jag har 3 år kvar på grund av att jag tog ett år i Finland i ett universitet och sen kom till Amerika. De tog bort ett år på grund av det. Spelar också ishockey så det var en del av det beslutet (NCAA). Jag har nu 3 år på mig att ta examen och för att få alla kurser inom 3 års tid så försöker jag nu hitta nya lösningar till det. Jag undrar nu om det skulle vara möjligt att när jag på sommaren kommer till Finland att jag tar kurser online från ''avoin yliopisto'' och sen för dem över till mitt universitet i Amerika? Tror ni att det kommer att funka? Hur mycket kostar det att ta en kurs vid avoin yliopisto och är det bara att anmäla sig och kommer man in direkt? Behöver man ta något prov eller hur funkar det? Jag hoppas ni förstår vad jag menar. s.s
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
28.01.2025
Hej,
Tack att du skriver in. Vad kul med studier och ishockey i Amerika :)
Huruvida det går att föra över kurser från det öppna universitetet i Finland till ditt universitet i Amerika kan jag tyvärr inte ge ett svar på. Det behöver du kolla med det universitet som du går i för tillfället, men då det kommer till dina frågor kring “avoin yliopisto” eller öppna universitetet ska jag besvara här under.
Vem som helst får ta kurser via det öppna universitetet där man kan välja mellan de olika kurserna som erbjuds. Nästan alla universitet i Finland ger öppen universitetsundervisning. Om man inte är inskriven i en högskola i Finland behöver man betala kursavgifterna för respektive kurser. Man behöver inte ta något inträdesprov eller liknande utan det är bara att anmäla sig till de kurser man vill gå. Kursavgifterna varierar på basen av kurs och den universitet som andvarar för kursen. I allmänhet antas studerande till kurserna i anmälningsordning, men det finns också ämnesstudier där det i regel krävs att man har genomfört grundstudierna först. För vissa studier och kurser kan det finnas unika antagningsgrunder, så det är värt att kolla upp det noggrant före du anmäler dig.
Du hittar mera information om det öppna universitetet samt alla universitet i Finland som erbjuder kurser via det öppna universitetet HÄR.
Hoppas det här var till någon hjälp. Lycka till!
Kram, Lila