Framtidsplaner
04.11.2024
Hej Decibel!
Hur ska jag veta vad jag ska studera efter gymnasiet? Jag går nu på 2:an i Gymnasiet och har ingen aning om vad eller vart jag ska söka vidare till sen. I studentskrivningarna ska jag skriva samhällslära, hälsokunskap, lång engelska, kortfinska, tyska, modersmål och geografi. Jag vill inte bli lärare men många säger att jag skulle passa som det. Jag har alltid haft ett öga för räddningsjobb, men vill heller inte liksom bli polis. Kriminalinspektör och t.ex. rättsläkare låter jätteintressant, men jag vill inte riktigt bli det heller, (var skulle man änns kunna studera det på svenska?). Jag har stress för min framtid och skulle så gärna vilja veta mera om vad det finns för jobb som skulle passa mig och hur bred arbetsmarknaden sen är. Laura17
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
05.11.2024
Hej,
Tack att du skriver in. Du ställer en fråga som säkert de allra flesta gymnasiestuderanden funderar på – hur ska man veta vad man ska studera efter gymnasiet. Det enklaste svaret är att man inte alltid vet. Ibland behöver man välja det alternativet som känns bäst i stunden och se hur det börjar kännas. Inser man att man inte trivs med det man valt, kan man alltid byta studieinriktning och /eller skola och prova på nytt. Det är trots allt ingen som kan förutspå framtiden och därför går det inte att veta med 100% säkerhet om man valt rätt eller inte, man hamnar helt enkelt prova sig fram.
Det är bra att du redan vet lite vad du i alla fall inte är intresserad av. Det i sig är ett steg mot rätt riktning. Jag ser att du har funderat mycket på det här och har många möjliga karriär stigar som du redan funderat en hel del kring, vilket är superbra. Du har kommit mycket längre i dina funderingar än många andra.
Jag kan bra förstå din stress inför framtiden, det är långt ifrån ensam med det. De allra flesta av oss känner någon sorts stress inför större livsval, det är helt naturligt. Försök komma ihåg att det sällan finns rätt eller fel val, utan snarare bara olika val. Man lär sig något också av de val som man gör som inte kändes så bra som man först tänkte. Det är inte heller ett misslyckande om man väljer ”fel” utan då gäller det bara att prova på nytt och välja annorlunda. Det är väldigt sällsynt att veta exakt vad man vill göra då man ”blir stor”. Jag vågar påstå att majoriteten av alla vuxna inte heller vet vad de ska bli ”då de blir stora”. Det viktigaste är att du är intresserad av det som du tänker studera för då har du också den motivationen som behövs för att genomföra de kommande studierna.
Vad bra att du är intresserad av att veta mera om de olika jobben samt hur arbetsmarknaden ser ut. Allt detta kan du diskutera närmare med studiehandledaren i din skola. Hen är expert på just den här typens frågor som du har och kan säkert hjälpa dig vidare med dina tankar och funderingar :)
Kom ihåg att det är ingen annan som kan berätta för dig vilket yrke som kunde passa dig bäst. Det är enbart DU som kan göra det beslutet. Du har ännu gott om tid att fundera på olika möjligheter eftersom du ännu går på tvåan i gymnasiet. Boka in dig hos studiehandledaren så att ni kan tillsammans diskutera saken vidare. Efter den diskussionen har du säkert en klarare bild av vilka olika möjligheter som finns och vad som kunde intressera dig. Du behöver inte göra ett beslut just nu, men det du kan göra är att skaffa dig mera information som sedan kan hjälpa dig då det är dags att ta ett beslut gällande vidarestudier.
Allt kommer att falla på sin plats, på ett sätt eller ett annat <3
Kram, Lila