Gymnasiet
30.05.2024
Hej
Alltså jag är 08 och börjar gymnasiet till hösten men är supernervös över det, tänk om jag inte skaffar vänner och tycker det är jättedåligt och är ensam
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
05.06.2024
Hej,
Tack att du skriver in. Vad roligt att du kommer börja gymnasiet i höst! Jag kan bra förstå att det gör dig nervös, det är du långt ifrån ensam om. Förändringar skapar lätt oro i oss eftersom vi inte på förhand kan veta hur det kommer att bli. Därför händer det lätt att vi fastnar i negativa tankar och tänker på det värsta som kunde hända. Men vad om vi vänder på kakan – det kan ju lika väl hända att allt går ännu bättre än vad du förväntat dig från början.
Det går inte att på förhand veta hur allting kommer att gå, men jag hoppas att du kunde hitta lugnet under sommarlovets gång och våga lita på att allting nog kommer att ordna sig. Just nu kan du inte göra så mycket annat än att vänta, jag vet att det inte är det som du vill höra, men tyvärr är det så som saken är. Om det känns svårt att släppa dina tankar kring att börja på gymnasiet, rekommenderar jag att du gör sådant som du verkligen tycker om och njuter av. Planera in sådant som du tycker om att göra med sådana personer som du trivs med, så får du tankarna på annat :)
Det tenderar också hjälpa att tala med någon om det man känner och tänker. Kanske du har någon trygg vuxen i din omgivning som du kunde tala med? Eller kanske du kunder tala om detta med dina kompisar? Även om dina kompisar inte skulle börja i samma skola som du i höst, är jag rätt så säker på att de kan relatera till det du känner. Det är mera ett undantag att inte vara nervös inför att börja i en ny skola. Våga tala om hur det känns, det kommer att lätta på ditt mående.
Även om det känns läskigt att börja på gymnasiet vill jag påminna dig om att du inte kommer att vara ensam då du börjar. Dina nya lärare finns där för att hjälpa och stöda dig på samma sätt som tutorer, skolkurator, skolcoach och övrig skolpersonal. Det här är en ny situation för alla nya studerande och det är skolpersonalens uppgift att erbjuda alla den stöd och hjälp som behövs för att få en bra skolstart.
I början av skolåret kommer det att ägnas tid till aktiviteter där ändamålet är att lära känna varandra bättre. Där får du redan en god chans att få nya vänner. Försök att själv vara öppen för nya bekantskaper, om du drar dig undan direkt signalerar du lätt omedvetet till andra att du vill vara ensam även om du gärna skulle vilja ha nya vänner. Du kan också bra säga åt de nya personerna du träffar att du inte känner någon i skolan och är därför lite nervös. Det hjälper de andra att förstå din situation bättre. Om det känns obekvämt, nervöst eller skrämmande för dig i något skede då du börjar på gymnasiet kan du alltid vända dig till en vuxen eller en tutor, de finns där för att hjälpa till. Kom ihåg att det kan ta lite tid att få nya kompisar, så ge inte upp hoppet om du inte hittar någon du klickar med direkt på första dagen. Viktigaste är att du är dig själv, det lönar sig aldrig att försöka vara något som man inte är.
Allting kommer att ordna sig, även om det inte känns så just nu. Du är inte ensam och det finns alltid hjälp och stöd att få. Våga lita på dig själv, det här kommer du att fixa hur fint som helst <3
Du kan alltid skriva in hit till Decibel på nytt om det känns svårt att släppa dina tankar. Vi finns här för dig.
Kram, Lila