internationella studier
28.07.2024
Hej! jag har studerat japanska en stund nu, med en dröm att fara till japan nån gång, eller kanske till och med flytta dit. men på senaste tiden har jag börjat tänka, vad om jag skulle fara dit och studera som utbytes student eller nå. Jag går ennu i högstadie så hur sukulle det funka.. liksom ska jag fara dit till gymnasie eller nå? eller ska jag fara efter gymnasie? har ingen aning hur saken funkar och vilka alternativ jag har. :P P-chan
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
15.08.2024
Hej,
Jag beklagar att du hamnat vänta så länge på svar. Vad kul att du är intresserad av Japan och det japanska språket! :)
Det finns massor med alternativ då det kommer till utbyten eller liknande vistelser i ett annat land. Det finns organisationer som ordnar utbyte till Japan för unga i gymnasieåldern. Det vanligaste är att man åker på utbyte då man går andra året i gymnasiet och spenderar det läsåret i ett annat land. Då behöver du alltså gå om gymnasiets andra år här i Finland då du kommer tillbaka med de som är ett år yngre än du. Att åka på utbyte från gymnasiet kostar en hel del, vilket är bra att komma ihåg.
Det finns också så kallade språkkurser för unga i olika destinationsländer. Dessa ordnas också till Japan, i alla fall av en organisation som heter EF. Språkkurserna är olika långa och ordnas för ungdomar i flera olika åldrar. Du kan alltså åka på en språkkurs nästan i vilken ålder som helst. Där får du träffa ungdomar från olika länder och bekanta dig med Japan genom språket och kulturen. Organisationer som ordnar kurserna har planerat in olika aktiviteter och upplevelser, så även om det heter språkkurs betyder det inte att man enbart studerar. Väljer du att åka på en språkkurs, kommer du att åka med en grupp andra ungdomar samt vuxna som tillhör den valda organisationen. Du kommer alltså inte att åka ensam utan har alltid vuxna som hjälper och stöder dig under resans gång. Väljer du att åka då du är lite äldre, erbjuds det också möjligheten att åka mer självständigt. Med åldern kommer mer frihet, men också mera eget ansvar då du är utomlands.
Beroende på vad du väljer att studera efter gymnasiet, finns det också möjligheter för utbytesstudier. Olika högskolor har samarbete med skolor i olika länder och det kan bra hända att du då kunde åka och studera på en högskola i Japan för en stund. Tappa alltså inte hoppet även om du inte skulle ha möjlighet att åka på utbyte under de kommande åren. Det kommer nya chanser och det är aldrig för sent att åka.
Det du kunde fundera närmare på är vad du själv helst skulle vilja göra. Handlar det mest om att få gå i en skola i Japan eller vill du hellre åka dit utan studiekrav? Då du har en klarare bild om vad du helst skulle vilja göra, är det lättare att hitta de möjligheter som motsvarar dina önskemål. Du kan alltid diskutera saken vidare med din elevhandledare på högstadiet, hen kan säkert erbjuda dig ytterligare information. Det finns massor av olika organisationer som ordnar olika sorters utbyten till Japan, du behöver enbart hitta det som du tycker låter bäst. Du behöver inte kunna flytande japanska då du åker på utbyte eller språkresa, viktigaste är att du kan göra dig förstådd :)
Hoppas det här var till någon hjälp!
Kram, Lila