Jag känner mig inte nöjd med livet
03.06.2024
Jag vet inte vad jag ska göra. Mina vänner flyttar till andra städer och jag bor kvar och studerar vidare på en skola där jag inte trivs. Har verkligen inte klickat med någon. Utbildningen är helt intressant men inget jag direkt brinner för. Vill inte heller flytta. Nu är det ju sommar men är orolig för framtiden och har inget att se fram emot. Kan man gå på yrkeshögskola/universitet på distans? Eller hur ska jag lösa detta
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
05.06.2024
Hej,
Tack att du skriver in. Vad tråkigt att höra att du inte trivs i den skola du studerar i. Det måste vara jättetungt att inte ha hittat någon som du klickat med. Det gör mig ledsen att du känner att du inte har något att se framemot. Så ska ingen behöva känna.
Det är fullständigt normalt att vara orolig för framtiden, speciellt om man inte riktigt trivs där man är just nu. Framtiden skapar lätt oro i oss eftersom det inte på förhand går att veta vad som kommer att hända. Man kan givetvis spekulera olika scenarion i all evighet, men man blir sällan något klokare av dem. Därför råder jag dig att försöka fokusera på nuläget, så gott som det går. Trivs man inte i den situation man är i just nu, är det ett klart tecken på att något borde ändras. Det behöver nödvändigtvis inte handla om några stora förändringar, men du behöver fundera över vad du kunde göra för att förbättra situationen. Det är inte värt att leva länge i ett läge där man vantrivs. Det gynnar ingen.
Du skriver att själva utbildningen du går nu är intressant, men ändå inte något som du brinner för. Finns det något som du redan nu vet att du skulle brinna för? Eller något som du hellre skulle vilja studera? Om ja, råder jag dig att följa den stigen. Jag har full förståelse för att alla drömmar inte går att förverkliga, men man förlorar ingenting på att försöka. Finns det någon utbildning som du brinner för är det bara att prova söka in. Du skriver också att du inte vill flytta någonstans, vilket begränsar dina alternativ en aning. Jag hoppas ändå att du skulle hålla ett öppet sinne då du utforskar de olika alternativen. Även om flyttet till en annan ort skrämmer dig, behöver det inte betyda att flyttens i sig skulle vara en dålig sak. Stora förändringar skapar starka känslor i de allra flesta av oss och det är helt normalt, men jag hoppas ändå att du inte låter din rädsla begränsa dig. Din hemort och allt det som du har där kommer inte att försvinna även om du skulle flytta någon annanstans. Jag vet att det kan kännas så just nu, men jag garanterar dig att hemorten alltid kommer att finnas kvar och den tar alltid emot dig med öppna armar.
Det kan ju också hända att själva studierna inte känns så givande just nu, men att din kommande examen kommer att leda till ett yrke som du brinner för. Det är helt normalt att studierna inte alltid känns supergivande, men yrket i slutändan kan ändå intressera massor. Har du varit ut på praktik i samband med dina studier? Om ja, hur kändes det att vara ute på fältet? Trivdes du bättre där? Det är inte alltid lätt att lista ut ifall det är studierna eller skolan som man inte trivs med eftersom de påverkar så starkt varandra. Om det känns jobbigt att gå till skolan kan det lätt leda till att studiemotivationen sjunker och man börjar tvivla på sitt val av studier. Det är förvånansvärt få av oss som direkt vet vad de brinner för, utan de allra flesta av oss behöver få prova på för att märka ifall det man valt att studera passar en eller inte. Märker man att det man studerar inte motsvarade de egna förväntningarna eller att det inte kändes rätt, kan man alltid prova på något annat. Det finns massor av alternativ att välja mellan, det gäller bara att hitta det som känns bäst för just dig.
Du funderar ifall det finns möjlighet att gå yrkeshögskola/universitet på distans. Nu vet jag ju inte vad du studerar, men det finns skolor som erbjuder vissa kurser som nätkurser eller distansundervisning. Du kunde kolla med studiehandledaren/studierådgivaren/studievägledaren i din skola vilka möjligheter för distansstudier som erbjuds. Kanske du kunde avlägga en del av dina studier som distansstudier? Möjligheterna för distansstudier beror väldigt mycket på vad du studerar och på vilken skola. Jag råder dig också att ta kontakt till studerandevården i din skola. Det kan vara skolkurator, skolhälsovårdare eller vem som helst annan i studerandevårdspersonalen. Var öppen och ärlig med den personen om hur du känner dig, så kan ni tillsammans fundera på olika alternativ. Du ska inte behöva grubbla på allt det här ensam.
Nu är det förstås sommarlov och jag förstår att det kan vara knepigt att få kontakt till de personer som jobbar på din skola och på basen av det du skriver verkar det som att du inte mår så bra just nu. Därför hoppas jag att du skulle hitta någon tillförlitlig person att tala med. Under sommarlovet kan du kontakta exempelvis Ungdomsstationen Fiilis, som erbjuder gratis samtalsstöd för ungdomar mellan 12 och 29 år. Du kan ta kontakt och boka en tid genom att ringa eller skicka ett textmeddelande till numret 040 805 1216 (David Sandström) eller 040 159 4260 (Linda-Marie Lindell). Du behöver ingen remiss för att besöka Fiilis. Jag kan också varmt rekommendera Ärligt talat-chatten där du kan anonymt chatta med professionella om det som tynger dig. Du hittar chatten HÄR.
Jag kan tyvärr inte svara på hur du kunde lösa detta, men jag har inga som helst tvivel på att du inte skulle klara av att göra det val som känns rätt för just dig. Vi människor gör otroligt många val under vår livstid och då det kommer till livet kan man inte på förhand veta vilka resultat ens val har i framtiden. Således finns det sällan något rätt eller fel val, utan snarare bara olika val. Även om ett livsval inte skulle ha lett en dit vart man hoppades komma har man ändå lärt sig något från det och kan fortsätta framåt en erfarenhet rikare. Det enda man egentligen kan göra är att välja det alternativet som känns bäst just då i stunden och se vad som händer. Man landar nog alltid på fötterna, på ett eller annat sätt.
Bli inte ensam med dina tankar och känslor, våga tala om det. Allting kommer att lösa sig.
Styrkekramar och lycka till! <3
Lila