Konstig fråga
22.01.2025
Hej, nu har jag en lite konstig fråga men det är bara för att jag är nyfiken. Får en vuxen person ha sex med en 16 eller 17 åring? Man är väl byxmyndig när man är 15?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.01.2025
Hej,
I Finland är skyddsåldern för sex 16 år. Den gränsen finns till för att skydda unga personer/barn från att bli utnyttjade av vuxna. Det finns dock ingen lag som förbjuder att två jämnåriga personer har sex med varandra, även om de båda är under 16, så länge det sker med samtycke. Däremot är det brottsligt för en person över 18 att ha sex med en person under 16 just för att den ena är myndig medan den andra ännu räknas som ett barn. Men de fall där man ändå är väldigt nära varandra i ålder och mognadsnivå och allting sker i samförstånd brukar inte leda till några rättsliga följder.
Det är oftast någonting som är fel om en person som är t.ex 25 år eller över vill ha sex med en person som är under 16. Det tyder på att personen av någon anledning inte kan eller vill skapa relationer till en person i samma ålder och då finns det alltid anledning att bli misstänksam. I dessa relationer finns det ofta någon form av påtryckningar eller maktmissbruk och det är just därför det finns en skyddsålder för sex, för att inte barn skall kunna bli utnyttjade av vuxna. Det är alltid den vuxna personen som bär skulden i dessa fall.
I de fall där den myndiga personen är t.ex. en lärare, ungdomsledare, tränare eller liknande (d.v.s. någon som kan ses som en auktoritet eller befinner sig i maktposition över barnet) är skyddsåldern 18 år.
Om någonting blev oklart är det bara att fråga.
Kram,
Tessi