Matte i studenten
13.03.2025
Hej! Jag går i trean på gymnasiet och ska skriva matte nästa vecka. Jag börjar bli väldigt orolig om jag ens kommer att få godkänt. Jag har inte skrivit finska och mina vänner har sagt till mig att man måste ha godkänt i matte eller finska för att få studenten, är det så?
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
18.03.2025
Hej,
Nej - du behöver inte få godkänt i matematik för att kunna bli student, oavsett om du skrivit finska eller inte. Får du underkänt (vitsordet i) i något av studentproven kan dina vitsord i andra ämnen kompensera för det underkända provet genom något som kallas kompensationspoäng. Du kan få kompensationspoäng från prov som krävs för examen, alltså upp till 4 godkända prov. Bara ett underkänt vitsord kan kompenseras.
För att kompensera ett underkänt prov behöver du 10 kompensationspoäng från andra ämnen. Du får poäng baserat på vitsordet du fått i dina andra studentprov. Klicka HÄR för att komma direkt till poängtabellen över kompensation.
Kom ihåg att du alltid kan vända dig till studiehandledaren i din skola ifall något kring detta ännu känns oklart. Studiehandledaren hjälper dig gärna med allt studierelaterat :)
Lycka till med studentprovet i matematik, det här fixar du! <3
Kram, Lila