Psykologi åbo akademi
28.04.2025
Vad har studerande som sluppit in till psykologi vid åbo akademi i snitt skrivit för vitsord i studenten, kan man hitta info på det någonstans? T.ex realämnen, språk, engelska, matte , psykologi. Behöver man skriva L/E för att ha en chans att slippa in. Vet att flera hundra söker varje år men bara 20 slipper.
/Stressad stressad
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
08.05.2025
Hej,
Tack att du skriver in. Du har helt rätt i att psykologi-utbildningen är bland de utbildningar som har mest sökande i förhållande till hur många studieplatser som finns. Därför är det så himla hård konkurrens om studieplatserna. Du funderar på vad de som kommit in på psykologi-utbildningen har i snitt skrivit för vitsord i studentexamen. Jag tror tyvärr inte att jag kan ge dig ett exakt svar på det, men jag ska försöka mitt bästa att ge dig en massa annan nödvändig information i mitt svar istället.
Du undrar ifall man behöver skriva L/E i studenten för att ha en chans att komma in på psykologi-utbildningen. Nu vet jag ju inte vad du har tänkt skriva eller redan har skrivit i studenten, men då det kommer till psykologi-utbildningens antagning, så får du poäng för fem ämnen; modersmål, psykologi, matematik (kort eller lång), ett realämne samt ett språk. Du hittar poängtabellerna via denna LÄNK.  Det gäller alltså att hitta den kombinationen av ämnen, som ger dig mest poäng i antagningen.
Det finns två olika sätt att komma in på psykologi-utbildningen – antingen via ditt studentbetyg eller via urvalsprov (urvalsprov D). Oavsett vilket alternativ som gäller kallas de med mest poäng in för lämplighetsbedömning, vilket är den sista fasen av antagningsprocessen. Lämplighetsbedömningen är en intervju- och samtalssituation där den sökandes lämplighet för psykologyrket bedöms. 20 stycken kallas in för lämplighetsbedömning på basen av sitt studentbetyg och 18 stycken kallas in på basen av sitt resultat i urvalsprovet, varav man sedan väljer 20 stycken som antas till utbildningen. I lämplighetsbedömningen beaktas inte längre betygs- eller urvalsprovspoäng.
Ifall du undrar något gällande urvalsprovet hittas det massor med information på yliopistovalinnat.fi. Jag lägger in HÄR en direktlänk till sidan som handlar om just urvalsprov D, vilket är det aktuella urvalsprovet för psykologi-utbildningen.
Du kan också läsa mera om urvalsprovet på Åbo Akademins egna sidor. Länk finns HÄR.
Alla viktiga datum och specifik information om hela antagningen har samlats i Studieinfo, vilket jag också lägger in en direktlänk till HÄR.
Jag hoppas att du inte låter dig skrämmas av antalet sökande till psykologi-utbildningen. Det gäller att följa sina drömmar och prova söka in till den utbildning man är mest intresserad av. Du förlorar aldrig någonting genom att söka in, tvärtom, det är omöjligt  att komma in på utbildningen ifall du inte ens vågar försöka.
Tro på dig själv och dina kunskaper – stort lycka till! <3
Kram, Lila