Sexsexsex
02.08.2024
Hej! Jag är en snart 20-årig tjej som inte riktigt brytt mig i att ha sex tidigare. Av någon orsak har det nu börjat intressera mig. Jag har ingen pojkvän i nuläget men det känns som att min kropp skriker efter att ha sex med en kille! Jag är rädd, eftersom jag fortfarande är oskuld. Men jag vill känna njutningen. Desperat?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.08.2024
Hej,
Beklagar att du har fått vänta på ett svar, men det har varit svårt att hitta experter under sommaren då många har varit på semester.
Roligt om du nu har märkt att sex har börjat intressera dig och att du vill ta saken till en ny nivå. Det du borde börja med är kanske ändå att fundera över vad det är du söker efter, är det enbart någon att ligga med eller är det ett förhållande?
Om det i första hand är ett förhållande man söker efter så måste man ju fråga sig om det finns någon man är intresserad av eller var man potentiellt kunde träffa en sådan person. Du är långt ifrån den enda i din ålder som inte ännu har haft sex, så i sig är det ingenting jag tycker att du skall stressa över, men förhoppningsvis skulle din första gång bli med en person som känner samma känslor för dig som du för honom, och att han också vill skapa en kontakt som är speciell för er båda.
Precis som du vet så har du ju rätt att ha förväntningar och ställa vissa krav på andra, så du skall inte "nöja dig" med vad som helst bara för att du längtar efter en partner. Jag tycker att det är befogat att du tar reda på vad potentiella partners är ute efter, och om ni söker väldigt olika saker (t.ex. att han enbart vill ha sex medan du vill ha ett förhållande och sex) så skall du lyssna på dig själv. Sex bara för att ha sex kan också vara bra, men enbart om båda två är medvetna om vad det är, annars är risken stort att någon (eller båda) känner sig vilseledda och lurade.
Jag hör att du är otålig, men rekommenderar ändå att du tänker igenom valet av partner och att ni är öppna med varandra om vad ni söker, då är förutsättningarna också bättre att sexet skall bli bra.
Lycka till!
Tessi