Tradenom och formgivningsstudier
05.07.2024
Hej! Jag tog studenten i år och sökt till hanken och tradenom på novia.. Fick en plats till novia men börjar nu ifrågasätta om det verkligen är rätt.. Skulle vilja jobba som egenföretagare och är jätteintresserad an grafisk design men vill inte flytta till jakobstad och skulle vilja kombinera dessa två (tradenom och grafisk design), finns det såna möjligheter?
Om man har som mål att göra sina magisterstudier på hanken efter kandin på tradenom, väljer man då ett av hankens huvudämnen och biämne på samma sätt som under kandidatnivå?
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
05.07.2024
Hej,
Tack för din fråga. Vad fint att du fått en studieplats – grattis!
Jag kan bra förstå att du funderar ifall du valt rätt, du är långt ifrån ensam med det. Det går tyvärr inte att veta till 100% om det val man gjort är rätt före man provat på först. Antagligen kommer du att märka ganska snabbt om trivs med dina studier eller inte. På basen av det du skriver tolkar jag det som att du har en väldigt klar bild om vad du skulle vilja jobba med i framtiden och vad du är intresserad av. Det är redan ett jättestort plus. Tradenomutbildningen ger dig säkert färdigheter och kompetenser som du kommer ha nytta av om du i ett senare skede grundar ett företag. Utbildningarna på Novia innehåller också valfria studier så där har du möjlighet att komplettera din examen med exempelvis kurser i grafisk design.
Om du sedan väljer att studera vidare och avlägga en magisterexamen på Hanken väljer du ett magisterprogram inom det huvudämne som du är intresserad av och söker dig in till det programmet. Du väljer alltså ett huvudämne, ett biämne samt valfria kurser och språk. Det finns alltså massor av olika kombinationsmöjligheter och chans att välja sådana kurser som intresserar dig.
Då du väl inleder dina studier i höst kan du bra boka tid till studierådgivaren på Novia för att diskutera dina studier och hur de kunde byggas upp enligt dina intressen. Studierådgivarna är där för att hjälpa till och har bred kunskap om de olika kurserna som erbjuds.
Jag får en känsla av att du gärna skulle vilja planera hur framtiden ser ut redan nu. Det är ingenting fel på det, men jag hoppas att du också kommer ihåg att det inte är ett misslyckas om allting inte går enligt planerna. Du kommer säkert att hitta ett sätt att nå dina mål oavsett vad du gör för val just nu eftersom du redan vet vad du gärna skulle vilja jobba med i framtiden. Allting kommer nog att falla på sin plats :)
Kram, Lila