utbytesår
07.05.2025
Hej! Jag har länge varit intresserad av att någon gång göra ett utbytesår till t.ex. USA och jag har några frågor som verkar lite knepiga att hitta svar på så jag testar att fråga här!
Först och främst undrar jag vilken ålder man ska vara för att få ut mest av upplevelsen och vilken ålder som rekommenderas helt enkelt?
Sedan också, om man gör ett utbytesår/halvår under tiden man annars skulle gå gymnasie här i finland, måste man gå om hela den årskursen då eller? För man går ju nog i en skola under utbytesperioden också, men vet att skolsystemet säkert är mycket annorlunda i andra länder jämfört med i Finland. Jag funderade på att om man nu till exempel skulle gå hela 1a året i gymnasiet, halva 2a året och sedan åka på ett halvårs utbytesprogram. Om man då under sina 1,5 år i gymnasiet, lyckats få tillräckligt med studiepoäng som motsvarar minst 2 gymnasie år, behöver man endå gå om? Det låter säkert lite konstigt när jag frågar men ja hahah.
Sedan undrar jag också vilka såhära bolag eller vad det nu kallas som det rekomenderas att göra sitt utbytesår med? Jag vet att det finns flera men jag är inte så inläst på dem.
Sen är det ju priset också, vet att ett utbytesår är sjukt dyrt och inget som vem som helst har råd med, alltså inget jag skulle ha råd med i nuläget. Men finns det någo sånhär typ bidrag eller liknande som går att få? Kan skolan sponsra på något sätt? Jag antar att de sällan skulle göra det men jag tänker att det är värt att fråga i alla fall!
Ursäkta att frågan blev så lång, väntar gärna på ett bra svar!
hej
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
15.05.2025
Hej,
Tack att du skriver in. Vad roligt att du är intresserad av att åka på utbyte!
Det finns mycket information på nätet om utbytesstudier, men den bästa källan för specifik information är oftast din nuvarande skola (eller den skola du tänker åka på utbyte ifrån). Du funderar i vilken ålder det skulle vara bäst att åka på utbyte. Det är svårt att avgöra vilken ålder som bäst skulle lämpa sig för just dig, men det vanligaste är att man åker under sitt andra år i gymnasiet. Oberoende om man är borta ett halvår eller ett år behöver man gå alla studieavsnitt som krävs för det avgångsbetyg och studentexamen här i Finland – vilket brukar betyda att du “går om” gymnasiets andra år för att ta ikapp det du missat då du varit på utbyte. Om du är borta ett halvår behöver du också ta ikapp det du missat i Finland då du varit borta. Det är inte antal år i gymnasiet som räknas, utan det handlar om antalet studiepoäng du får. Ifall du lyckas på 1,5 år få ihop tillräckligt med studiepoäng, behöver du inte gå om något. Det här kommer dock att kräva en hel del jobb och planering för att det ska gå ihop och därför rekommenderar jag starkt att du först och främst diskuterar detta med gymnasiets studiehandledare, så att ni tillsammans grundligt kan planera ditt schema.
Jag kan tyvärr inte ta ställning till vilken organisation du ska välja för ditt utbytesår. Du hittar mycket information på nätet om de olika organisationerna, så det gäller bara att ta reda på och jämföra organisationerna sinsemellan. Den skola du tänker åka på utbyte ifrån kan också ha tips, råd eller redan existerande samarbeten med skolor utomlands. Dessa kan vara till hjälp då du ska välja organisation.
Ett utbytesår är dyrt, det har du helt rätt i. Det är sällan man får bidrag för ett utbytesår från gymnasiet tyvärr, men om du sedan väljer att studera vidare efter gymnasiet på högskolenivå finns det fina möjligheter att åka utomlands och studera t.ex. en termin. Ett sådant utbyte kostar sällan en massa pengar eftersom det ofta handlar om internationella samarbeten mellan olika högskolor. Det finns ju också vissa linjer på högskolenivå där det krävs att man i samband med sina studier åker på utbyte, bara som ett tips.
Nu vet jag ju inte vad du har för livssituation just nu, men oavsett om du redan går på gymnasiet eller inte, så tänker jag att du bra kan läsa dig in på olika organisationer som ordnar utbyten till olika länder. Skriv ner alla frågor och funderingar du har gällande utbytesåret, så att du sedan antingen kan vara i kontakt med organisationen i fråga direkt eller ställa frågorna till studiehandledaren i din nuvarande eller kommande skola. Allting kommer att klarna sig bara du själv är nyfiken och vågar ta reda på :)
Hoppas det här var till någon hjälp!
Kram, Lila