Välja gymnasie
13.10.2024
Hej
Jag går i nian nu och ska snart välja vart jag ska nästa år. Jag har aldrig riktigt tänkt på det här förut och nu har jag PANIK. Jag har ett gymnasium nära mig, men det kommer gå folk dit som jag helst vill undvika.
Ett annat val kunde vara vörå idrottsgymnasium, men jag har hittat noll information om hur folk tyckte att fotbolls träningen var eller om man får bra undervisning, och dessutom lämnar jag alla mina vänner om jag åker dit :(((
En av mina vänner pratar om IB linjen i vasa, men det skulle bli för dyrt att bo i lägenhet.
Jag vill få en bra utbildning, men vet inte vart!! Bill cipher
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
15.10.2024
Hej,
Tack att du skriver in. Jag kan bra förstå dina panikkänslor då det kommer till att söka till ett gymnasium, det är fullständigt normalt att känna så. Du verkar ändå lida av ett positivt problem där du har många gymnasium som intresserar dig :)
Alla gymnasier i Finland följer samma läroplan, vilket dikterar hur undervisningen på gymnasiet bör se ut och vilka saker som bör behandlas under gymnasiestudierna. Det finns alltså inga skillnader på innehållet som gås igenom på de olika gymnasierna. Huruvida undervisningen är bra eller dålig är en subjektiv upplevelse, vilket betyder att var och en upplever det olika. En elev kanske behöver en viss sorts undervisning för att förstå innehållet, medan en annan behöver något helt annat. Vissa tycker massor om grupparbeten och anser att de lär sig massor av dem, andra inte. Vissa lär sig bäst genom att skriva anteckningar under lektionen, medan andra behöver få rita medan de lyssnar för att hålla upp koncentrationen. Det finns elever som tycker om att skriva och så finns det elever som tycker om presentationer. Oavsett hur undervisningen är uppbyggd kommer det finnas någon som tycker den är bra och någon som tycker den är dålig.
Läraren påverkar givetvis också, men vi är trots allt alla människor och det är omöjligt att vara precis allas favoritlärare. Det att man inte tycker om läraren betyder inte heller att undervisningen är dålig, utan snarare att personkemin mellan eleven och läraren helt enkelt inte funkar ihop och sådant händer så gott som alla ibland. Det finns ingen som tycker om precis alla lärare, alla har sina egna favoriter. Du behöver således inte vara orolig över att ditt val av gymnasium påverkar den utbildning du får. Oavsett vilket gymnasium du väljer kommer du ha samma kunskaper då du väl får ditt gymnasiebetyg.
Det kan finnas vissa skillnader mellan de olika gymnasierna då det kommer till de fritt valbara kurserna som erbjuds. Det kan också finnas skillnader i t.ex. hurdana projekt man ges möjlighet att delta i eller huruvida det ordnas aktiviteter, klubbar eller liknande utöver undervisningen i ett gymnasium. Allt detta får du nog reda på om du deltar i de infokvällar/besöksdagar som de olika gymnasierna ordnar för elever i årskurs 9. Närmare information om när dessa infokvällar/besöksdagar ordnas i de olika gymnasierna får du av elevhandledaren i din nuvarande skola.
Då du besöker de olika gymnasierna kommer det att finnas möjlighet att ställa frågor. Under dessa tillfällen är skolpersonalen på plats just för att besvara alla frågor du har. Ställ modigt alla dina frågor då du besöker de olika gymnasierna så får du all information som du behöver för att kunna göra ett beslut.
Kom ihåg att det sällan finns rätt eller fel val, utan snarare bara olika val. Det finns ingen som kan göra det här valet för dig, det är enbart DU som kan välja det gymnasium som du tycker känns bäst för just dig. Välj det gymnasium du vill gå på, oavsett vad dina vänner väljer. Äkta vänner försvinner ingenstans även om man skulle gå i olika skolor. Man kan alltid träffas på fritiden även om man inte skulle ses varje dag i skolan. Du kommer också att få nya vänner i den nya skolan, men det betyder inte att dessa nya vänner behöver ersätta dina gamla vänner. Gör alltså ditt beslut på basen av vad DU vill, inte på basen av det dina vänner väljer.
Delta modigt i de kommande infokvällarna/besöksdagarna i de olika gymnasierna och ställ alla frågor du har där. Jag tror att de svaren du kommer få då du besöker de olika gymnasierna kommer att hjälpa dig massor med ditt beslut. Det går också alltid att diskutera saken vidare med elevhandledaren i din skola.
Du kommer att få en bra utbildning, oavsett vilken skola du väljer, allt kommer att ordna sig <3
Kram, Lila