Studiestöd o sommarjobb
25.05.2017
Hej! Jag studerar på universitet i Sverige och har nu fått sommarjobb här. Jag får studiestöd från kela och undrar hur jag ska meddela om mitt sommarjobb till dem? Det syns inte i mitt skattekort eftersom de inte använder skattekort här. Är rädd för att jag ska förtjäna "för mycket" och att det ska straffa sig sen då jag kanske har chans att få fortsätta extrajobba där i höst också, vilket gör mig superglad men samtidigt förvirrad med studiestöd och sånt :) moi

Ungdomsinformatören Liselott svarar
30.05.2017
Hej moi!
Jodu, det här med inkomstgränser för studiestöd är en himla djungel, och bäst vore det nog ifall du ringde till/frågade på nätet direkt av FPAs stödtjänst, eftersom alla har personliga inkomstgränser. Det står nog på deras sida om inkomstgränser att även förtjänst från utlandet räknas med, och även om de inte automatiskt skulle få reda på att du sommarjobbat, så är det ju ändå troligt att de får reda på det förr eller senare. Här är länk till både infon om inkomster överlag och till hur du kan räkna ut dina inkomstgränser. http://www.kela.fi/web/sv/studiestod-egna-inkomster  På första sidan finns länkarna till alla stödtjänsterna du kan fråga av.
Ledsen att jag inte kunde ge dig något klarare svar - men guldstjärna för att du försöker hålla noga koll på allt runt dina inkomster, för det kan komma så obehagliga smällar längre fram om man inte gör det ;)
Hälsar Liselott