Svårt att hitta rätt bh storlek
29.07.2020
Tjeenare decibel! Ja undrar hu man sko hitt ha perfekta bh storleken. Ha fösöka men endera e di fö spänd i ryggen, eller så e kupo fö lill/stor. O ja föstar int riktit dömde 80A o 70C, va e he fö skillnad på döm? Liksom ibland kan ja ha en 75B o ibland tillome 70C.
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
29.07.2020
Hej,
Bokstäverna berättar hur stor KUPAN är där bröstet ligger. Siffrorna berättar hur STOR OMKRETSEN är runt bröstkorgen. Alltså om du upplever den för spänd runt bröstkorgen ska du gå upp till 75 eller 80.
Det bästa du kan göra är att du frågar hjälp av en som jobbar på butiken, gå t.ex. in på Lindex, de är proffs där!
80A är större omkrets kring bröstkorgen än 70A. Om du upplever att omkretsen är bra i en 80A kan du prova en 80B för att på så sätt få större kupa. Men som du säger, precis som klädesstorlekarna kan storlekarna variera mycket även i BHstorlekarna, så det är alltid viktigt att prova innan man köper!
Kram!
Malin Wiik-Norrman