Svårt att ta djupa andetag
17.06.2020
Hej, jag har nu haft 2 gånger så att jag har svårt att ta djupa andetag, alltså jag får int den känslan av att jag får de andetag jag behöver om ni fattar vad jag menar. Jag hade de för ca 1/2 månader sedan och då hade jag i princip ångetst varje dag för var rädd och grät eftersom jag alltid kände mig på spänn då jag aldrig kunde ta andetagen. Nu kom det igen igår och jag får djupa andetag när jag gäspar tex och ibland vid vanlig djup inandning men väldigt sällan mot vad jag skulle behöva, vad kan detta vara?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.06.2020
Hej.
Jag tror inte att det är långsökt att svårigheterna att ta djupa andetag beror just på stress, vilken antagligen känns värre just eftersom du har svårt att ta djupa andetag. Ångest och stress kan ta sig i uttryck på väldigt många olika sätt.
Det du kan testa är enkla andningsövningar. T.ex. så att du räknar långsamt till fyra medan du fyller lungorna med luft och sedan till fyra då du andas ut. Håll på en stund och koncentrera dig på andningen. Om du andas lugnt och långsamt så tvingar det hela systemet att lugna sig, och då kan du försöka öka till att räkna till fem eller sex istället. Poängen skulle vara att OM det beror på att du är stressad så skulle du märka att aningen nog fungerar normalt och att du kan påverka den genom att slappna av och koncentrera dig.
Om du däremot märker att problemen med att andas skulle kännas svårare med tiden, så tycker jag att du skall kontakta hvc så att de vid behov kan göra de undersökningar som behövs för att utesluta att det rör sig om ett fysiskt problem.
Kram
Tessi