Telefon på roparnäs?
18.04.2022
Hej! Tänkte fråga att man har begränsad tid på telefonen om man är inlagd på roparnäs. Från 2-8. Men vad händer det om man inte lämnar in telefonen? Hur samlar dom upp de? De kan ju inte tvinga en att ge telefonen? Fråga

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.04.2022
Hej,
Förlåt att du har fått vänta på ditt svar. Jag skickade svaret till en person som jobbar på Roparnäs under en lång tid, och han svarade att man som vårdare gick och samlade in telefonerna till kvällen, vissa ungdomar hade en "extra" så de gav bort en o fortsatt med den andra.Men på avdelningen är det viktigt med sömn och att de intagna får paus från allt som påverkar en negativt dvs bland annat sociala medier. Därför finns regeln.
Vad som händer om man inte följer reglerna är lite svårare att svara på, antagligen hanteras det lite från fall till fall. Men grundorsaken till att man är intagen är ju för det mesta att man skall börja må bättre, och då blir frågan kanske mer varför man inte då skulle göra det som krävs för det. Det första som händer då man inte följer regler är ju att förtroendet till de personer som försöker hjälpa en ryker, så denna fråga är kanske någonting som du borde ta upp med din egenvårdare så att ni fick diskutera saken istället för att det skall bli en maktkamp.
Om man är intagen på en M1 (tvångsintagen) har personalen rätt att begränsa användningen av telefonen. Men generellt lönar det sig alltid att följa reglerna på avdelningen eftersom de finns till för din skull.
Hälsningar
Tessi och Jocki