Träning

24.03.2020
Hej! Jag är en väldigt lång och smal tjej på 14 år och skulle gärna vilja få lite mera ”kött på benen”. Jag tränar annars också själv på gymmet och har tränat så gott som hela mitt liv, men ser aldrig förändringar (vilket jag vill).
Mina fråga är att vilka övningar för rygg, armar, midja, rumpa och ben ger bäst resultat (är mest effektiva). Helst övningar man kan göra hemma, men också på gymmet (pga corona) Isabella
Andreas Narva klippt

FISAF/EA/APT Personal Trainer Andreas svarar

30.03.2020

Hej!

Roligt att höra att du håller igång, det är speciellt viktigt nu under rådande coronatider. Då man tränar är det viktigt att man har balans i det dagliga livet, man sover tillräckligt (8h) äter tillräckligt och tränar smart. Ifall man får i sig för lite näring har inte kroppen tillräckligt med byggklossar för att kunna skapa muskeltillväxt, minns att äta:

  • morronmål
  • lunch
  • mellanmål
  • middag
  • kvällsbit

Det är extra viktigt att du får i dig mat efter varje träning så att kroppens återhämtning och uppbyggnad kan påbörja.

Superbra övningar man kan göra hemma är:

Vill man ha ökad muskelmassa så kör du 6-12 repetitioner per övning. Vila varannan dag.

Programmet kan se ut så här:

Första veckan kör du 1 serie x 10 repetitioner av alla övningar (må, ons, fre) Vecka 2: 2 x 10 Vecka 3: 3 x 10 Vecka 4: 3 x 12

Lycka till! :)

Andreas Närvä

Kommentarer

Inga har kommenterat på denna sida ännu

Skriv kommentar

OBS! Ställ din fråga vid Våga fråga.