Uppskjutet B-kort om man blir fast för trimmad moppe?
23.06.2022
Hej!
Nu är det så att jag tröttnade på att min mopo gick i 45km/h så trimmade den lite och nu går den i 97km/h med orginalcylinder.
Jag vet att man kan få lättviktarskatt och böter osv, men vet inte hur det är med uppskjutning av andra körkort. Har dock installerat en liten spak som stryper den till 45 igen om polisen kommer .
Men om man eventuellt skulle bli fast, skulle B-kortet kunna bli uppskjutet? (Man får ju ta det när man fyller 17 och jag fyller 16 om en månad så det är ju bara lite över ett år tills jag får körkortet). Det skulle inte vara så kul att få B-kortet uppskjutet eftersom att det skulle vara ganska bra med bil nu när jag börjar i gymnasiet. Nico
Laatukatsastus i Vasa svarar

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.06.2022
Hej,
Tyvärr är våra experter på polisen på semester just nu, så svaret blir inte lika utförligt som om de skulle svara på din fråga. Men svaret vi fick från Laatukatsastus är: JA, ditt körkort skulle bli uppskjutet.
Och bara som en påminnelse så har nog poliserna sett mopeder förr, så oavsett vilka små spakar och system du har för att strypa hastigheten så lär de märka dem. Att trimma mopeder är ingenting nytt så det mesta har testats förr - men det finns fortsättningsvis en anledning till att det är olagligt.
Hälsningar
Tessi och Emilia på Laatukatsastus