Urinvägsinfektion
30.03.2021
Jag har haft samlag och mina föräldrar vet inte om det. Det verkar nu som att jag fått urinvägsinfektion och undrar om jag måste säga att jag haft samlag. Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
31.03.2021
Hej,
Urinvägsinfektion märks ofta som att det svider då man kissar, och att man får ont nertill i magen/ryggen. Kisset brukar bli grumligt och lukta lite annorlunda, och ibland kan det finnas blod i urinen. Om det bara svider lite då man kissar kan man ännu försöka motarbeta infektionen med att dricka mycket, gärna sura och osötade drycker. Men beroende på hur mycket symtom du har så skall du inte vänta med att söka hjälp eftersom det behöver behandlas för att gå över.
Men urinvägsinfektioner kan man få av många olika anledningar, så det finns ingen anledning för dina föräldrar att veta om att det beror på att du har haft sex. Det är sant att sex ibland kan leda till urinvägsinfektion, eftersom bakterier då lätt förs från ett ställe till ett annat - speciellt om man inte har möjlighet att kissa och tvätta sig efteråt, vilket är viktigt.
Så om det svider och gör ont då du kissar så föreslår jag att du ringer hvc och ber om en remiss till urinprov. Urinvägsinfektioner är inte en sexuellt överförbar sjukdom - utan kan drabba vem som helst, och vissa har större benägenhet än andra. Var noggrann med att kissa och tvätta dig efter att du har haft sex i fortsättningen.
Kram,
Tessi