Urinvägsinfektion?
28.03.2021
Hej! Jag har märkt att varje gång jag och min pojkvän haft sex svider det då jag ska kissa direkt efter sexet, men det svider inte alls senare när jag går på toaletten nästa gång. Detta började då vi slutade använda kondom, med kondom sved det aldrig. Vad skulle detta kunna bero på och finns det något jag borde göra? Jag antar ju att det inte är urinvägsinfektion eftersom att det bara svider första gången jag kissar. Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.03.2021
Hej,
Jag tror att det kan bero på två saker. Dels finns det lite glidmedel på kondomen så det är möjligt att det har minskat friktionen vid din slidöppning precis tillräckligt mycket för att inte huden skall bli irriterad, men det som antagligen påverkar saken mer är om han nu får utlösning inuti dig eftersom sperma är ett främmande ämne för kvinnokroppen och har ett helt annat pH-värde än slidan har. Så det är inte helt ovanligt att man kan uppleva lite irritation i slidan direkt efter samlaget. Därför är det också viktigt att gå och kissa och att man tvättar sig efter sex för att slemhinnorna skall återhämta sig snabbare.
Det kan tyckas väldigt konstigt att kvinnokroppen reagerar så på sperma - med tanke på att det är så det skall gå till för att man skall bli gravid, men det är samtidigt ett sätt för kroppen att se till att bara de bästa spermierna skall ta sig ända fram medan de andra dör (slidan är kanske den farligaste tänkbara miljön för spermier eftersom sperma är basiskt medan slidans pH-värde är surt. Med tiden brukar kroppen vänja sig lite vid partnerns sperma så att man inte märker av eventuell irritation lika mycket - men det kan upprepas om och då man byter partner.
Så min gissning är att svedan beror dels på friktionen och dels på sperman. Ni kan testa med att använda glidmedel och se om det skulle underlätta lite, men i sig är det inte heller farligt.
Kram,
Tessi